A 2001-es idény cikkeit itt olvashatod.

A 2002-es idény cikkei
itt találhatók.

A 2003-as idény cikkeit itt olvashatod.

A 2004-es idény cikkeit itt olvashatod.

A 2005-ös idény cikkeit itt olvashatod.

Ismét Autocross EB hazánkban

Nyirád, 2006.05.20-21.

1989 után ismét ellátogatott hazánkba az autocross Európa Bajnokság mezőnye.
A Nyirádon megrendezésre került viadalt meglepően rövid idő alatt valósította meg a rendező, nem kis anyagi áldozatot vállalva. Egy valóban európai szintű pályát varázsolt a Kapitány AMSE az éveken keresztül csak vegetáló pályából, miután megszerezte annak tulajdonjogát. A versenyen jelenlévő FIA megfigyelő szerint, ez a pálya lett mostantól az autocross pályák etalonja, ami nem kis elismerés, reméljük ezzel ismét több éven át tanúi, és részesei lehetünk a szakág legmagasabb szintű versenyének.

A hazai autocrosst 6 versenyző képviselte, nem titkoltan az esetleges jó eredmény reményében. Hárman, Ábrahám Károly, Pap László és Radák Attila a legnépesebb, DIV 3a kategóriában, Kárai Tamás - aki a tavalyi EB összesítésben a 11.helyen végzett - Révész Bálinttal, aki a rallycross-ból ruccant át erre a versenyre a DIV1-ben próbáltak szerencsét, míg Balta Ferenc a legnagyobb kategóriában, a DIV 3-ban kóstolgatta a számára teljesen ismeretlen technikát.

Az edzéseken Kárai Tamás, aki már egy hazai versenyen tudta tesztelni a pályát, kategóriájának legjobb idejét futotta, Révész Bálint műszaki gondok miatt a lista végén végzett.
A DIV 3a-ban Ábrahám a 12.idővel volt a legjobb magyar, mögötte Pap és Radák volt a sorrend. Ebben a kategóriában született egyébként a pályacsúcs, melyet Jan Jez (CZ) állított fel 44,37 másodperccel.
A DIV 3-ban Baltán érződött, hogy még nem ismeri a bivalyerős Mitsubishi motoros szöcskét, leginkább biztonságos autózásra törekedett. Az edzés elsőséget a tavalyi európa bajnok Petr Bartos szerezte meg.

A DIV 1 előfutamaiban Kárai tovább brillírozott, két első hely után a döntőből az első rajtkockáról indulhatott, az első sort alkotó cseh Brozek és a hétszeres európa bajnok, német Wild társaságában.
A rajt után többen voltak az élen, ám az első kör felénél már Kárai vezette az illusztris mezőnyt, szorosan a nyomában Wild-del. A harmadik kör végén egy apró technikai hiba elég volt, és Wild megelőzte Kárait. A mi fiúnk nem adta fel, ám minden igyekezete ellenére ezen a versenyen Wild nyert, harmadikként az orosz Kvashnin ért a célba. Révész Bálintnak egy két villanásra futotta az autójából, megmutatva erejét, azonban sorozatos technikai gondok miatt nem lehetett a döntő résztvevője.

A DIV 3a-ban az előfutamok után Ábrahám két második és egy harmadik helyével biztos döntős volt, míg Pap és Radák a "B" döntőből próbált meg bejutni a legjobbak közé. Pap Laci parádésan ment a "B" döntő második, továbbjutó helyén, ám egy defekt szertefoszlatta "A" döntős álmait. Sajnos Radákkal ismét, mint az előfutamok során nem egyszer, ütközött valamelyik riválisa, így nem volt esélye a nagy döntőbe való jutáshoz.
A döntő rajtja után az első kanyar nem volt mindegyik versenyző részére sikeres, hiszen hárman összeakadtak, szerencsére Ábrahám nem volt köztük. Az élen Turek és Hanák, a két cseh osztották egymást, az előfutamokhoz hasonlóan. A harmadik helyen autózó német Freischlad figyelte, mikor kerülhet pozícióba velük szemben, de a leintésig ez maradt a sorrend. Ábrahám okos taktikával versenyezve a nagyon értékes hatodik helyen zárta a futamot, EB összesítésben pedig feljött a negyedik helyre, amihez csak gratulálni lehet.

A DIV 3-ban Balta Feri egy technikai probléma miatt csak egy futamot tudott teljesíteni, így esélye sem volt a döntőben való rajthoz. A "B" döntőben olyan nevek indultak, mint pl.Kalvoda, Albers, Buddelmeyer, vagy az egykori európabajnok francia Warnier, akik általában az első 10-ben szoktak végezni. Ennek megfelelően már ebben a futamban is parázs csatát láthatott a közönség, melynek két továbbjutója az "A" döntőbe Albers (NL) és Weishaupt (CH) lett.
A "nagyok" döntőjére eleredt az eső, ám ez cseppet sem zavarta a rajtnál felsorakozó, összességében kb. 4500-5000 LE-t képviselő mezőnyt. A rajtból Bartos, a tavalyi bajnok jött el legjobban, nyomában többször is változott a névsor, míg kialakult a végső sorrend, másodikként Behringer, majd őt követve Hinnenkamp haladtak át a célvonalon.

Egy igazán színvonalas, nagy neveket felvonultató futam volt az első nyirádi AC EB, melyet reményeim szerint több is fog követni, nagyobb reklámmal, ezáltal még több nézővel, mert akik ott voltak, azt hiszem nem csalódtak az "előadásban".

Ábrahám Károly:
Elégedett vagyok a hatodik hellyel. Nagyon erős volt ez a mezőny, így talán még többet ér ez a mostani 6.helyem, mint a portugáliai. A szabadedzés után váltót cseréltünk, ettől gyorsabb lett az autó, ott tudtam menni az elejében. Köszönöm a szerelőimnek,szponzoraimnak, és nem utolsó sorban a lelkes közönségnek.

Kárai Tamás:
Sajnos a döntőben a motor leszabályzott, ettől volt az a kis hiba, ami után már csak szabálytalanul tudtam volna Wild-et megelőzni, de inkább józanul megelégedtem az igazán kiváló második hellyel. Ha valaki a verseny előtt felajánlotta volna ezt a helyet verseny nélkül, elfogadtam volna, nem igazán tudtam mit bír az autó, de hál  istennek bizonyított ismét.

Pap László:
Igazán közel voltam az "A" döntőhöz, de ez van, technikai sportban ez is benne van. Amit furcsáltam, hogy az egyik előfutamban sárga zászló hatálya alatt előzött le egy német versenyző, de nem lett semmiféle szankciója a dolognak.Egy hazai OB-n ezért szinte "főbe lőnek".

Gerlei Sándor

Autocross OB 1.futam
2006.04.22. Nyirád

 Pályaavató

Az Autocross OB első futamának helyszíne, nem csak évadnyitónak számított, hanem az új pálya is most lett felavatva a versenyzők által. A május 20-21-i Autocross EB próbaversenyeként is lehet értékelni a futamot, ahol a pálya kitűnőre vizsgázott. A versenyen jelen volt Matthias Behringer (D) - az idei portugáliai EB futamot nyerte a DIV 3-ban – aki elmondta, hogy nagyon színvonalasnak, jó vonalvezetésűnek látja a pályát. Bizakodva várja a májusi EB futamot, ahol szeretne ismét a dobogó legfelső fokára állni.

Nos, valóban a pálya minden szempontból kiemelkedőre sikerült, hála Jőrös István tulajdonos, és az őt segítő csapat által végzett emberfeletti munkának. Az FIA pálya inspekción az ellenőr megjegyezte, hogy Európában évek óta próbálnak olyan pályát kialakítani, ahol a nézők teljes egészében figyelemmel tudják kísérni a versenyt, de ez mindeddig nem sikerült, ebben a tekintetben a nyirádi pálya az első ilyen létesítmény. A kialakított nézőtér bármely pontjáról belátható az egész pálya.

A nyitó verseny előtt mindig sok a találgatás, ki, milyen autóval áll rajthoz. Nos az idei szezonnyitón talán a legszebb autóval Radák Attila jelent meg, aki egy Hayabusa erőművet épített a tetszetős vázba. Szintén az újdonság erejével hatott a már említett Behringer futamgyőztes autója, mellyel a „tiszteletbeli magyar”, Willy Gruber jelent meg a gépátvételen. Róla azonban kiderült, hogy csak erre a versenyre kapta kölcsön az autót, mert a neki építendő géppel még nem készült el a szimpatikus német versenyző, autóépítő. Új autót épített Bőhm Zoltán is, aki a Merci motort cserélte egy injektoros VW-re, illetve Ábrahám Karesz autója is újnak mondható, bár az új motor a régi vázban dübörgött, lévén az új váz nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a portugáliai versenyen.

A többiek főként a meglévő technikájukat fejlesztették, vagy mint Madarász Zoltán, aki egy bajnok autót vett meg, mely tavaly Makovics Ádámot segítette a címhez.

Sajnos volt olyan versenyző, Szabó Kálmán személyében, akinek csupán néhány méterre volt elegendő az autója, mert a szabadedzésen csapágyas lett a motor, így teljes egészében a fia, ifjabb Szabó Kálmán versenyzésével tudott törődni.

Nos, lehet ennek köszönhetően, ifjú Szabó végre felállhatott a dobogó legfelső fokára a DIV Junior kategória győzteseként. A kategória másodikjaként Béki Martina ért célba, annak ellenére, hogy az egyik előfutamban fejtetőre borította autóját. A harmadik hely ezúttal Szilvási Milánnak jutott, míg negyedikként a Trabant motoros szöcskével első versenyén induló Király Attila végzett.

A DIV 1-ben a tavalyi bajnok, Kecskés Roland folytatta diadalmenetét, megelőzve Kiss-Tarsoly Gyulát és a rallycrossban is induló Hajdú Andrást. Negyedikként Lipóth Zoltán ért célba. Ebben a kategóriában indult az autocross EB-k eddigi egyetlen futamgyőztese, Kárai Tamás is, de neki technikai gondok miatt korán befejeződött az évadnyitó, ráadásul a Proton helyett az Audi S2-vel vett részt ezen a versenyen.

A DIV 3-ban sokáig úgy tűnt Willy Gruber legyőzhetetlen lesz, ám a váltó hibája miatt az előfutamokat sem tudta értékelhetően befejezni a Behringer-féle EB-s autóval. Kiválásával Varga Csaba, a tavalyi bajnok örülhetett a 20 pontnak, mögötte Madarász András, illetve Bőhm Zoltán értek a célba.

A DIV 3N mezőnyében Wéber Tamás mindhárom előfutamot megnyerte, ám a döntőben félpályás előnnyel vezetve, az első sárvédője beszorult a kerékhez, irányíthatatlanná téve ezzel az autót. Amíg a hiba elhárításával foglalatoskodott, a többiek már messze jártak tőle, így be kellett érnie a harmadik hellyel. A győzelmet Miklósi Rita szerezte meg, az idén debütáló Lőrincz Csaba előtt.

A DIV 3A csatájára valószínűleg sokáig fog emlékezni a közönség. Pap László jó rajtot követően biztosan vezette a mezőnyt, ám mögötte ádáz harc dúlt Madarász Zoltán, Radák Attila és az előfutamok során kuplung és kardán problémákkal küszködő Ábrahám Károly között. Radák hama a második helyen találta magát, miután bebújt a kissé hibázó Madarász mellé, majd Ábrahám is leelőzte az ebben a kategóriában újoncként induló Madarászt. Na innen lett érdekes a meccs, mert Ábrahám mindent megpróbált Radák leelőzése érdekében. Radák kiválóan zárta a szögeket, mígnem az utolsó körben, Ábrahám a már előzőleg kinézett lehetőséget kihasználva, megelőzte őt, és ez lett a további sorrend Pap László mögött.

A MNASZ Kupa keretében idén került először megrendezésre a DIV 1F kategória versenye, ám ezen még nagyon érződött az év eleje, mindössze hárman indultak ebben, a másodosztályból átvett kategóriában, melyet végül Emődi János nyert meg.

Az autocross futamok betétversenyeként láthatja a jövőben is a közönség az amatőr quad kupa versenyeit, mely két kategóriában kerül megrendezésre. A szuper quadok versenyét Kazár Miklós, míg a 400-as kategóriát Halter Zsolt nyerte.

Mindenkit sok szeretettel vár a rendező, Kapitány AMSE az Autocross EURÓPA BAJNOKSÁG nyirádi futamára, 2006.május 20-21-én.

Bővebb infó: www.nyiradcross.hu

Gerlei Sándor

4.Autó-Motor Show (2006. május 13-14.)
Békéscsaba, Városi Sportcsarnok

Részvételi feltételek verseny csapatoknak és tuning autósoknak

A tavalyi rendezvényhez hasonlóan az autó-motor showra idén is meg lesznek hívva az autós és motoros versenycsapatok, tuning autósok, valamint számos média tudósítója és fotósa.

A versenyautókat, verseny motorokat és tuning autókat szállító tulajdonosok, illetve szerelők részére a szervező két éjszakára ingyenes szállást és mindkét napra ingyenes ebédet biztosít. (az ebéd a tavalyinál kiadósabb lesz, amit az ebédhez járó sörrel vagy üdítővel lehet majd meglocsolni) A szállás tuning autósok részére autónként két főnek jár, az ebéd úgyszintén. A szállást három szálláshelyen fogjuk megoldani: Sport Hotel, Trófea Hotel, Fiume Hotel

Azt kell eldönteni, hogy pihenni akar a vendég, vagy szórakozni a belvárosban. Ha szórakozni akar, akkor a Fiume Hotelt (belvárosban a szórakozóhelyek közelében, a sportcsarnoktól 1.500 méterre) ajánlom, ha pihenni akar akkor a Trófea Hotelt (sportcsarnoktól 400 méterre, csendes helyen) ajánlom, ha az autója közelében szeretne maradni a vendég a rendezvény helyszínén, akkor a Sport Hotelt ajánlom.

A rendezvény helyszínére 2006. május 12-én, pénteken kell érkezni. A pontos érkezési időt majd telefonon fogjuk egyeztetni, de mindenképpen még világosban kell a sportcsarnokhoz érni. A járműveket a szállítónak le kell tisztítani, utána pedig be kell vele állni a szervező által kijelölt helyre. Innentől a járművek az elfoglalt kiállítási helyükön fognak tartózkodni, egészen vasárnap 18 óráig, a rendezvény befejezéséig. A szálláshelyek kiválasztásánál a fenti körülményt is érdemes figyelembe venni.

A “Tuningautó Fesztivál”-ra és a versenyjárművek bemutatására 2db 1.000 négyzetméteres bajor sörsátrat fogunk állítani. A sátrakban ki lesz építve az áram csatlakozási lehetőség, tehát lehet majd zenélni és demó filmeket vetíteni. A biztonsági szolgálat péntek reggeltől hétfőn (május 15.) 18 óráig fogja biztosítani a rendezvényt. Aki igényli, annak a járművét biztonsági kordonnal körbe fogjuk keríteni. Ha valaki reklám fotózást akar csinálni akkor a szervezőnek szóljon és a testfestett lányok oda lesznek irányítva. Idén már nyolc testfestett lány lesz a vendégünk, úgyhogy a fényképezőt és a széles mosolyt nehogy otthon felejtsétek.

A versenycsapatok és a tuning autósok jelentkezését a következő e-mail címre várjuk: tomicross@bekesnet.hu A kapcsolat tartó nevét és a mobil számát ne felejtsétek megadni az üzenetben.

Amennyiben hifi, vagy tuning felszerelést forgalmazó cégek kiállítási standot akarnak létesíteni, vagy reklámfelületeket akarnak bérelni, abban az esetben hívják a főszervezőt. A rendezvényen, minden engedély nélküli reklámozás tilos, ilyenre engedélyt csak a szervező adhat előzetes szerződéskötés alapján.

Jelentkezési határidő: április 24.

A későbbi jelentkezéseket már nem biztos, hogy el tudjuk fogadni, mert nem lesz mód a regisztrációra az egyéb szervezési feladatok miatt.

Az e-mailen küldött információs csomagot legyetek szívesek minél több tuningautó tulajdonosnak továbbítani.

A versenycsapatok jelentkezésénél meg kell adni, hogy hány járművet hoznak és hány fő kísérőnek kell szállást foglalnunk. Tuning autósoknál fotó csatolása is szükséges a jelentkezés mellé, ugyanis a fotók alapján fogjuk kiválogatni a kiállításra való autókat. Ez azért szükséges, mert a tuningautó fesztivált sokszínűnek szeretnénk látni, idén sem cél a tuningautók nagy száma ezen a területen, a hangsúlyt a minőségre fogjuk helyezni. Ettől függetlenül bármelyik tuning autóst, szívesen látjuk a rendezvény látogatójaként.

Idén ismét lesz épített autó kategória is, ahová a Vanessa May és Frog típusú alkotások jelentkezését várjuk, a fenti feltételekkel.

A rendezvényről minden információt megtaláltok a www.autokiallitas.hu oldalon.

FIGYELEM!!!

Április 15-e után megvásárolható az AUTOCROSS 2005 évkönyve, melyben több, mint 200 oldalon
rengeteg fényképpel, technikai információval kibővítve olvashattok a tavalyi AC EB-ről. Újdonságként 10 európai AC bajnokságról ( köztük a magyarról is!) is találtok beszámolót, az adott ország nyelvén, valamint angolul.
A könyv április 15-e után megvásárolható az AC EB-k helyszínén 20,- Eurós áron, illetve ha postán rendelitek meg a lenti email címen, akkor a szállítási költség miatt 35,-Euró az ára.

Jó szórakozást!
vojtech.kara@seznam.cz

Vojtech Kara, Gerlei Sándor

A minap a kezembe került egy újság, a KÉPES AUTÓSPORT februári száma. Mellékletként egy vesenynaptárt tartalmazott, melyből hiányzott az autocross szakág 2006.évi versenynaptára.

Felindultságomban azonmód e-mailt írtam a főszerkesztőnek, melyet, és az arra kapott választ, majd viszontválaszt ezennel közreadom: