A 2001-es idény cikkeit
itt olvashatod.


AUTOCROSS Bajnokportrék 2002 szöveg:Hell Krisztina

DIV 1: Botka Dávid ( Botka Team, Proton )


MM: Nyertél már Junior bajnokságot, Div III/1600.-at, most Div I-et. A Zónában is bajnok vagy, sőt az Európa Bajnokságban is az első tíz között végeztél! Jövőre hogyan tovább?
BD: Minél több EB és Zónafutamon szeretnék részt venni és természetesen jó eredményeket hozni.

MM: Ebben az évben melyik a legemlékezetesebb versenyed és miért?
BD: Az olaszországi EB futam. Már a kiutazás nagyon nehéz volt. Egy teljes napon át utaztunk, nem csak a távolság miatt, hanem a határról is visszafordítottak, defektet is kaptunk, Úgy hogy az utolsó pillanatban érkeztünk meg. Első nap a hajtásunk ment szét, másnap a turbócsövet nyomta le a motor, és a gyenge autó miatt a “B” döntő utolsó helyéről startolhattam csak. A “B” döntő startjánál megállt az autó, de újra indítottam, és fél kör hátrányból indulva, 6 autót megelőzve sikerült a 2.helyre, egyben az “A” döntőbe kerülnöm. Az “A” döntő utolsó sorából felküzdöttem magam a harmadik helyre, amit megtartottam az utolsó előtti körig.Végül is a negyedik helyen értem a célba. Nagyon örültem ennek az eredménynek, nem csak azért,mert ezen a napon volt a 18. születésnapom, hanem azért is, mert a magyar Autocross történetében régen született ilyen nagyszerű eredmény.

MM:.Kikkel voltál nagy csatában? /OB és EB/
BD: Az OB-n Kárai Tamással és Somogyi Gézával vivtunk sokat. Az EB-n egy Peugeot 206 WRC és egy Ford Focus WRC volt a legnagyobb ellenfelem.

MM: Milyen a kapcsolatod bátyáddal / Botka Krisztián Div III/4000, OB 2.helyezett/, nem gondoltatok arra hogy esetleg egy kategóriában indulnátok?
BD: Mivel egymást is szeretjük és vezetni is nagyon szeretünk mind a ketten, úgy hogy maradunk mindketten a kategóriánkban. Nem tudná egyikünk se az autó jobb oldali üléséből figyelni azt hogy mit csinál a másik.

MM: A Botka Team idén nem indított csapatot. Jövőre várható-e ebben valami változás, illetve kit látnál szívesen csapattagnak?
BD: A tervek szerint jövőre lesz csapat, és szivesen látnánk benne Balta Ferencet , valamint Laczkó Zsoltot.

MM: Kinek szeretnél köszönetet mondani, ki segített ehhez a ragyogó eredményekhez?
BD: Először is a szüleimnek nagyon nagy köszönettel tartozom, mert nélkülük se lelkileg, se anyagilag nem lehetett volna ezt véghezvinnem. Köszönettel tartozom a szerelőimnek is akik a műszaki részét biztosították az évadnak.


DIV 3/4000: Jelinek Zsolt (Orosházi TSE,BMW)

MM: Évek óta te vagy az egyik, ha nem a legnagyobb esélyese, a kategóriádnak. Idén végre sikerült bajnokságot nyerned. Mi volt a siker titka?
JZS: Röviden csak annyi : állni kell a gázpedálon. Persze ez csak vicc, mert ténylegesen amikor kellett és lehetett igencsak spóroltam az autóval. Szerencsére idén egy fokkal kevesebb müszaki problémánk volt mint tavaly és többnyire már az edzések során előjött. Így is többször volt a motorban főtengelytörés és difit is kellett cserélni elég sokszor. Sajnos a széria alkatrészek nem bírják a fokozott igénybevételt és muszáj utángyártottal pótolni őket.

MM: Idén kik voltak a legnagyobb ellenfeleid, kitől tartottál, és miért?
JZS: Sajnálom hogy Thomas Markus /a tavalyi bajnok/ nem szerepelt a bajnokságban. Szerintem a bajnoki cím akkor az igazi ha az előző bajnokot sikerül a tróntól megfosztani, ami azért nem azt jelenti hogy most nem vagyok boldog.
Tartani nem tartottam , de mindenképpen számolnom kellett Darázs Tónival, Botka Krisztiánnal, Kriston Zolival és Szerezla Zsolttal is.

MM: Mi várható a 2003.-as évben? Terveid? Maradsz-e a kategóriádban?
JZS: Mindenképpen maradok a kategóriámban. Teljesen új autót építünk . Szeretnénk ha minnél könnyebb és erősebb lenne a járgány, ami középmotoros lesz és egy 2000ccm.-es turbós erőforrás hajtja majd. A várható teljesitménye 400-450 LE.

MM: Az idei versenyek közt melyikre emlékszel a legszivessebben és miért?
JZS: Ahol nyerni tudtam mindegyik versenyre szívesen emlékezem, de a legkedvesebb mégis a hazai, az Orosházi verseny volt. Az előfutamokban épp hogy csak körbementem mert egy fog hiányzott az osztóműből. A döntőt az utolsó sorból startolva, felhegesztett fogú osztóművel kezdtem meg, és végül nyertem a magyar futamot.

MM: Mondanál valamit a jövő évi Orosházi csapat felállásáról?
JZS: Somogyi Géza munkája miatt sajnos nem tud versenyezni.
Rácz János autóját most készitjük fel és lehetséges hogy DIVIII/1600-ban is indul majd.
Kárai Tomi az EB felé kacsingat, és én is szeretnék egy pár EB futamon résztvenni.

MM: Kinek szeretnéd megköszönni az ezévi bajnoki címedet?
JZS: Elsősorban köszönöm szponzoraimnak, a családomnak és a hihetetlenül lelkes szurkolótáboromnak akik szinte mindenhová elkisérnek.

 

DIV3/1600: Ábrahám Károly (Pap Motorsport,VW)

MM: 2001 után az idén másodszorra nyertél bajnokságot. Mikor volt a nehezebb, tavaly vagy idén?
Á.K: A tavalyit mindenképpen nehezebb volt megnyerni mint az ideit. Tavaly egész évben csapattársammal , Pap Lacival voltunk versenyben a bajnoki címért és bizony igen sokszor megizzasztott. Idén úgy érzem, hogy egy kicsivel könnyebben sikerült a bajnokságot nyernem.

MM: Melyik versenyedre emlékszel a legszívesebben az ideiek közül?
Á.K: A Dömsödi Zónaversenyen hat körön keresztül mentem a cseh Nemecek mögött amikor is végre sikerült neki elmennem. Igen jó csata volt és mint utólag megtudtam a nézők is nagyon élvezték. A másik emlékezetes versenyem a túrkevei győzelem volt , azért is mert hazai pályán eddig nemigen jöttek az eredmények számomra.

MM: Kik voltak az ellenfeleid az idén, kitől tartottál leginkább?
Á.K: Csapattársam Nagy Gyuri az idén uj autóval versenyez és szépen megy. A másik nagy ellenfelem Andreas Winninger is nagyon jó. A Zónaversenyeken a szlovák Igor Vlasaty kemény ellenfél, és idén a cseh Nemecekkel is jókat vivtunk.

MM: Milyen a kapcsolatod a csapattársaiddal, nem zavar hogy a legerősebb ellenfeleid pont a saját csapatod tagjai?
Á.K: Baráti, jó a kapcsolat közöttünk. Debrecenben egy kicsit leszállt a vörös köd az agyunkra /egymáson ment át a két csapattárs Ábrahám és Pap /:a szerk/ de utána megvitattuk a dolgokat és nincs harag köztünk. Nagydoboson meg Nagy Gyurival koccoltunk össze, de ennyi azért mindig belefér, hiszen nem szándékos volt a dolog. Mellesleg nyertük a csapatbajnokságot, ami azért jó csapatmunkára utal.

MM: A terveidről hallanánk valamit? Új autó van-e a láthatáron?
Á.K: Még képlékeny a dolog. Valószínüleg maradok a kategóriában, bár lehetséges hogy eggyel feljebb is próbálkozom /Div3-4000/. Építeni új autót nem építek, esetleg veszek egy már beváltat.

MM: Kinek szeretnél köszönetet mondani?
Á.K: Először is a családomnak, akik mindig mellettem vannak. Köszönettel tartozom a szerelőimnek, név szerint: Nagy Kálmánnak, Rózsás Zsoltnak, Rózsás Jánosnak és Lassák Miroslavnak, aki jövőre már nem nálam szerel.

 

DIV Junior: Hell Gergely (Szt.Lőrinc ASC,Hollós-Suzuki)

 

MM: 2000-ben bajnok, tavaly második, idén újra bajnok vagy. A Közép Európai Zóna kupában is az előkelő 3. lettél. Miben látod a siker titkát?
H.G: 2000-ben nagyon sok múlt a szerencsén. Az ellenfeleim akkor jobb, összkerékmeghajtású autókkal versenyeztek és én az állandó jó helyezéseimmel tudtam nyerni. Tavaly már 4x4-es autóm volt, viszont azzal meg kellett tanulni versenyezni, így maradt nekem a második hely. Idén viszont a 8 versenyből 5.alkalommal győztem, 1 második, 1 negyedik helyem volt, egyszer meg kizártak /szerintem nem jogosan/ korai rajtok miatt. Hozzáteszem hogy a mezőnyben egyedül nekem van Suzuki motorom, ami a tesztek szerint is a legjobb 600.as.

MM: Kik voltak az idei ellenfeleid. Kitől tartottál és miért?
H.G :A nemzetközi mezőnyben a cseh fiuk nagyon jók, de azért idén mi is odapörköltünk nekik és a Zónában is helyen vagyunk.
A magyar mezőnyben nem várt módon a legnagyobb ellenfelem az idén visszatért Makovics Ádám volt. Ezúttal is elnézését kérem hogy Szegeden a kelleténél kicsit erőszakosabb módon mentem el neki.

MM: Melyik volt idén a legkedvesebb versenyed, és miért?
H.G: A csehországi Dobrány pályája nagyon tetszett, kár hogy müszaki problémák miatt /difi, kormánytörés/csak 3 zónapontot tudtam onnét hozni.
A magyar pályák közt a szegedi a büszkeségem, nem csak azért mert nyertem, de abszolút 3.ik edzésidőt autóztam rajta. /1.Darázs, 2.Jelinek/

MM: Terveid 2003-ra?
H.G: Maradok a Junior kategóriában, már csak azért is mert igéretet kaptam fő szponzoromtól /Suzuki Hollós/egy új, még ütőképesebb motorra. Bár ha ez a motor egy Hayabusa lesz akkor megpróbálom a Div 3-1600-at.

MM: Kinek szeretnél köszönetet mondani?
H.G: Akik nagyon sokat tettek azért hogy eddig eljussak a családom és a szponzoraim. Név szerint Hollós György és Hollós István urak /Suzuki Hollós/
Mayer Gumiszerviz /Érd/ , Moskál Rudolf /Moskál autókölcsönző/, Kalmár Tibor és Mérey Lajos.
Köszönöm nekik!


Autocross OB 8. futam + Zóna Trófea 8. Futam

Losonc (SK), 2002.szeptember 14-15.

Annak ellenére, hogy Szlovákiában volt a futam, 25 magyar versenyző képviselte a hazai autocrosst, mert ez a futam beleszámított a magyar bajnokságba. Ráadásul ez a verseny lett az évadzáró, mert a nyírádi futam elmaradt.

A magyar versenyzőkre az első megpróbáltatás a határon várt, mert 8:00-tól 13:00-ig tartott az adminisztráció intézése.

Még ugyanezen a napon, szombaton zajlottak le az edzések, kitűnő pályán és szikrázó napsütésben. A vasárnapi előfutamokra megjött az eső, ami hol erősebben ,hol gyengébben esett, de a döntőkre újra napsütés várta a versenyzőket.

Az előfutamok csak egy magyar indulónak, Darázs Antalnak (Szegedi Roller SE,Porsche) okoztak csalódást, aki nem került be a döntőbe. Ezt egyrészt Toni Lackonak (SK,Tatra) , aki kilökte őt a pályán kívülre, másrészt technikai problémáinak köszönhette.

A nap nagy vesztese mégsem ő volt, hanem a junior kategóriában induló Makovics Ádám (Pap Motor SE, Honda). Ádám a verseny előtt vezette kategóriáját, mind a hazai bajnokságban, mind a zóna bajnokságban, ám a döntőben a kuplung hibája miatt egy kör után fel kellett adnia a küzdelmet, ezáltal a végelszámolásnál mindkét bajnokságban a második helyre került.

A juniorok rajtja után a cseh Petr Glombica állt az élre, nyomában Hell Gergővel (Szt.Lőrinc ASC,Hollós-Suzuki) és a szintén cseh Ales Nemecekkel. Hell a harmadik körig tudta tartani a cseh fiút, aki megelőzte őt és ez is maradt a végső sorrend. Gergő ezzel az eredményével megszerezte a magyar bajnoki címet.

A DIV 1-ben magyar sikerre volt kilátás, mert a verseny előtt a magyar bajnokságban azonos pontszámmal álló Botka Dávid (Botka Team,Proton) és Kárai Tamás (Orosházi TSE,Audi S2) vezették a zóna bajnokságot is. Az előfutamokban is csak egymással versenyeztek, a többiek csak tisztes távolból követték őket. Kárai jó rajtjának köszönhetően két körön keresztül Botka előtt haladt, ám Botka a harmadik körben megelőzte és nem adta ki kezéből a győzelmet, megszerezve ezzel a hazai és zóna bajnoki címet. Harmadikként egy szlovák versenyző, Roman Blasko haladt át a célvonalon.

A DIV 3/1600-ban is kiélezett csatára volt kilátás, ami nem maradt el, annak ellenére, hogy Igor Vlasaty (SK,Seat) rajt-cél győzelmet aratott. A rajtot követően Pavel Nemecek (CZ,Suzuki) és meglepetésre, az egész nap jó formát mutató ifj.Orosz István (ASC Dömsöd,Honda) haladtak a nyomában. Orosznak nem volt szerencséje, mert a mögötte haladó Milos Kaliniccal (SK) ütközött, és a további küzdelmeknek tétlen szemlélője volt csupán. Nemecek nagy igyekezetében, hogy megelőzze Vasatyt, felborult, így ő is a nézők létszámát növelte. Kalinic a megörökölt második helyét nem kockáztatta, mert ez elég volt a zóna bajnokságához, egy ponttal magamögé utasítva Vlasatyt. A harmadik helyre a magyar színekben induló, osztrák Andreas Winninger (Szegedi Roller SE,VW) érkezett ezen a futamon.

A DIV 3/4000 mezőnyében indult a tavalyi európa bajnok, Jaroslav Hosek (CZ,Ford Cosworth), aki esélyesként érkezett erre a versenyre. Az előfutamokban honfitársa, Roman Svabensky (Sadev-Peugeot) tört borsot az orra alá és úgy tünt, a döntőben is nehézségei lesznek Hoseknak vele szemben. Két körön keresztül nagy nevű ellenfele előtt haladt Svabensky, ám Hosek egy kissé erőszakosan megelőzte, mely előzéstől mindkét autó sérüléseket szenvedett. Svabensky kiállni kényszerült, míg Hosek az egyre jobban lötyögő jobb hátsó kerék ellenére sem vett vissza tempójából. Szorosan követte őt Kriston Zoltán (Royalcomp SE,Alfa Romeo), aki az utolsó körben a kuplung meghibásodása miatt megállásra kényszerült. Hosek két körön keresztül égő hátsó aggyal autózott, míg az utolsó körben levált a jobb hátsó kerék, de ez sem akadályozta meg győzelmében, elhódítva ezzel a zóna bajnoki címet, Toni Lackotól, aki a döntőben motorhiba miatt csak három kört tudott teljesíteni. A második helyen Botka Krisztián érkezett, aki taktikus versenyzésének köszönheti ezt, hiszen az előfutamok során és már az edzésen is váltócserére kényszerült, így autója nem volt teljes értékű. Harmadikként a szlovák Milos Martont (Ford Cosworth) intették le.

Gerlei Sándor


 

Autocross I. osztályú Bajnokság 7. futam és Közép-Európai Zóna Trófea 6. futam (Dömsöd)

 

Kis szünet után végre újra mozgásba lendültek a szöcskék. El kell, mondani, rég volt olyan jó crossverseny, mint az idei, Dömsödön! Az időjárás ugyan szörnyű volt, de a jó időn kívül, volt minden, ami csak kell egy élvezetes futamhoz.

Kiemelkedő számú résztvevő indult mindegyik kategóriában. DIVI-ben 8, DIVIII/1600-ban 21 , DIVIII/4000-ben 10 és a Junior kategóriában 12 induló állt rajthoz! Az időmérő edzéseken, minden az erőviszonyoknak megfelelően alakult.

Az előfutamokat a junior kategória kezdte meg. Rögtön egy 3-as ütközéssel indítottak, (Hell, Gombár, Balta) ami miatt a két Szt. Lőrinc versenyző nem tudta folytatni az előfutamot. Ezt követően, többek autóját amortizálta le a dömsödi pálya. Szakadtak le kerekek, törtek lengőkarok, egyéb részek, Orosz Pistinek pl, az egész jobb hátsó felfüggesztése kiszakadt, ami nem nagyon zavarta, 3 kerékkel is végigautózta a maradék másfél kört:) Váradi Gyuri sajnos nem úszta meg ennyivel, neki a célegyenes előtti kanyarban megakadt a bal első kereke, és vagy 3-at pördült a mercedes. Szerencsére csak az autó vált használhatatlanná, Gyuri nem szenvedett sérülést. Ezt a mutatványt Farkas Tibor is megpróbálta űberelni, a DIVIII/1600-as B döntőben, neki egy komplett hátra szaltót (ne kérdezzék hogyan) sikerült bemutatnia.

A döntőkre, sokan az esélyesek közül, főként technikai gondok miatt, a hátsó sorokba szorultak. Így járt a junioroknál Hell Gergely, vagy a DIVIII/1600-asoknál a ZÓNA Trófea jelenlegi 3. helyén álló Igor Vlasaty-nak is a B döntőből kellett felküzdenie magát az A-ba.

Az érmek a következőképpen alakultak: A juniorok közt ZÓNÁban 1. helyen végzett Ales Nemecek, 2. Martin Samohyl, 3. Makovics Ádám, míg a magyar bajnokságban Makovics Ádám mögött Balta Ferenc, és Lind Zsolt foglalta el a dobogó 2. 3. fokát. A Kasznisok közt a megszokott Botka-Kárai párharcból, ezúttal Kárai Tomi jött ki győztesen, igaz a Proton EVO VII-et vezető Botka Dávid az első körben defektet kapott, és felnin autózta végig a versenyt. Így nem kis bravúrral ért be a 2. helyre, míg a 3. helyen Ifj. Somogyi Géza végzett. DIVIII/1600-as kategóriában a végig vezető Pavel Nemecek-et az utolsó előtti körben előzte meg Ábrahám Károly, s ezzel megszerezte a Magyar bajnoki valamint. ZÓNA 1. helyet. Második lett Pavel Nemecek,mig harmadik Winninger Andreas. A magyar bajnoki 3. helyet hatalmas küzdelem árán, a B döntőből felkerült Ifj. Orosz István szerezte meg! A DIV III/4000 -esek dolgát igencsak megnehezítette, hogy a döntő kezdetével, az addig csak szemerkélő eső hatalmas zivatarrá alakult. A nagy esőt sokak autója nem bírta, mivel először Milos Marton-nak kellett kiállnia vezető pozícióból, majd Darázs Tóninak is az 1. helyről kellett feladnia a versenyt. A célvonalon, végül Botka Krisztián hajtott át elsőként, őt követte, Keresztes Gábor, aki a célvonal előtt pár méterrel előzte meg Jelinek Zsoltot.

Ezután mindannyian szépen szét áztunk, de akadt akiknek ez is kevés volt, Botka Krisztián a győzelem hevében még egy kellemes sárfürdőt is vett:)

Szima Tamás- Hell Krisztina


AUTOCROSS OB 6.FUTAM
a Hyperion kupáért
Szeged-Tápé,2002.07.13-14.

 

A por és a hőség volt a legjellemzőbb az Autocross OB szegedi futamán.
A DIV 1-ben mindössze 4 versenyző állt rajthoz, ám látványos küzdelmet vivtak, már ami a két élmenőt, Botka Dávidot (Botka Team,Proton) és Kárai Tamást (Orosházi TSE,Audi S2) illeti.
A döntőben Botka lerajtolta Kárait és az iveket ügyesen zárva haladt az élen.Kárai nagy igyekezetében a pályaszélét jelölő domb segitségével fejtetőre tette az Audit, de szerencséjére, az talpon landolt, majd Tomi némi szemlélődés után folytatta a versenyt még mindig a második helyen. A leintés is ebben a sorrendben történt, harmadikként ifj.Somogyi Géza (Orosházi TSE,Audi Coupe) haladt át a célvonalon.
A DIV 3/1600-as kategóriában meglepetés született.A selejtező futamokban Ábrahám Károly (Pap Motor SE, VW) szinte ellenfél nélkül versenyzett,de a döntőben az 5.körben autójának mindkét oldali első felfüggesztése kiszakadt a pélya egyenetlensége miatt, igy csak a pályaszéléről tudta a továbbiakban figyelemmel kisérni a többiek küzdelmét. Ezen annyira elkeseredett, hogy a parc ferme-be sem tette be autóját, amiért a versenyből kizárták.
A megörökölt első helyet Andreas Winninger (Szegedi Roller SE,VW) biztosan őrizte, nyomában a másik osztrák légiós, Dietmar Hammerl (Szegedi Roller SE, Audi) haladt, majd harmadikként Nagy György (Pap Motor SE,Honda) követte őket.A leintésig nem változott a helyzet, ebben a sorrendben haladtak át a célvonalon.
A DIV 3/4000 kategória a papirforma szerint zajlott, nem okozott meglepetést Jelinek Zsolt (Orosházi TSE,BMW) győzelme. Második helyre Botka Krisztián(Botka Team,Audi) érkezett, majd harmadikként a rajt után is már harmadik Kriston Zoltánt (Royalcomp SE,Alfa Rómeo) intette le a kockás zászló.Itt kell megjegyezni, hogy mindhárom helyezett a végére már igen csak viharvert autóval haladt át a célon, a felfüggesztéseket nagyon megviselte a pálya.
A Juniorok vívták talán a leglátványosabb futamokat, ami alól a döntő sem volt kivétel.A rajtot Makovics Ádám (Pap Motor SE,Honda) kapta el a legjobban, szorosan a nyomában Hell Gergővel (Szt.Lőrinc ASC,Hollós-Suzuki) , aki a második körben az élre állt. Nagyon szép versenyzést mutatott be a két fiatal, az utolsó méterekig kiélezett küzdelmet láthatott a közönség. A harmadik helyért is kemény csata dúlt Gombár Gábor (Szt.Lőrinc ASC,Unix F4i 02) és Siroki Máté (Szt.Lőrinc ASC,Honda) között. A befutó sorrendje végül Hell, Makovics és Gombár lett.

Gerlei Sándor



Autocross OB 5.futam és Közép-Európai Zóna Trófea

Nagydobos,2002.jun.22-23

 

A nagydobosi pályán a megszokotthoz képest kevesebb versenyző állt rajthoz a Közép-Európai Zóna Trófea futamán, mely az Országos Bajnokság 5.futama is volt egyben.

A létszámhiány oka a cseh versenyzők távolmaradása volt, nekik bajnoki fordulójuk volt ebben az időben.

A DIV 1-ben csak hazai versenyzők indultak, de látványos csatában azért nem volt hiány.

Az előfutamokban felváltva nyert Kárai Tamás (Orosházi TSE,Audi S2) és Botka Dávid (Botka Team,Proton), ami azt jelezte, nagy küzdelem lesz kettejük között a döntőben.

Hogy ez mégis elmaradt, annak Kárai defektje az oka, ami a döntő második körében következett be. Ettől kezdve Botka simán, senkitől sem zavartatva autózhatott, őt tisztes távolból követte Baráti Tomas (Plasticon AC Team,Mazda 323) és Rácz János (Orosházi TSE, VW Golf 4x4 TDI), ami egyben a befutó sorrendje is volt.

A DIV 3/1600-ban Ábrahám Károly (Pap Motor SE, VW) a hazai pályán akarta bebizonyítani, hogy méltán nyerte el tavaly a Zóna Trófeát, leelőzve régi riválisát a most is rajthoz álló Igor Vlasaty-t (SK,Seat). A selejtezőkben Karesz tarolt, három első helyet szerzett, így ő várta a legkedvezőbb pozícióból a döntő rajtját. A rajt Vlasatynak sikerült jobban, de Ábrahám szorosan követte, a második kör elején már ő volt az élen. A harc azonban ezzel nem múlt el, Vlasaty minden trükkjét bevetve, visszaszerezte az első helyet, amit a leintésig meg is tudott őrizni. Ábrahám sajnos nem volt ilyen szerencsés, mert az utolsó körben Milos Kalinic (SK,Honda) leelőzte, így Karesznak csak a harmadik hely jutott. Mögötte is érdekesen alakult a hazaiak viadala, mert a második legjobb magyarként Darázs Ágit (Szegedi Roller SE,VW) intették le, aki ezzel az eredményével a nap meglepetését okozta.

A DIV 3/4000-ben egész nap Tony Lacko (SK,Tatra) vitte a prímet, így nem volt meglepetés döntőbeli szereplése, ahol méltán szerezte meg az első helyet.A hazai mezőny esélyese, Jelinek Zsolt (Orosházi TSE,BMW) már szombaton szembe találkozott a technika ördögével, egy főtengely törés képében.A szerelői mindent elkövettek, hogy vasárnap reggelre az autó újra bevethető legyen, ami sikerült is, ám a döntőre a hátsó hajtás adta meg magát, ezért csak elsőkerék hajtással állt ki a döntőre, ahol a 7.hely elérése is bravúrnak számított. Toni Lacko mögött - szintén egy meglepetés ember - Szertezla Zsolt (Cuplung SE,Lancia) és Darázs Antal (Szegedi Roller SE,Porsche) ért be dobogós helyre.

A Juniorok mezőnyében az egyedüli külföldi versenyző, Pavol Adam (SK,Honda) igazán jó napot fogott ki, mert a selejtezőkben elért második helyezései után a döntőben egy jó rajtot követően a hazaiak csak az ő porában autózhattak. Másodikként HellGergely (Szt.Lőrinc ASC,Hollós-Suzuki), míg harmadikként Makovicvs Ádám (Pap Motor SE,Honda) ért célba.

Gerlei Sándor


Autocross Zóna Trófea

Zitavany(SK) 2002.június 16.

 

Jó érzés volt magyarnak lenni a szlovákiai Zitavanyban megrendezett Autocross Zóna Trófea versenyen.

A 9 rajthoz álló magyar versenyzőből hatan a dobogón végeztek.

A DIV 1-ben teljes volt a siker, mivel mindhárom dobogós helyen magyar versenyző végzett, Botka Dávid(Proton), Kárai Tamás (Audi S”), és Baráti Tomas (Mazda 323) személyében.

A DIV 3/1600-ban Ábrahám Károly(VW) már az élre állt, leelőzve nagy riválisát, Igor Vlasatyt(SK,Seat) is, amikor az utolsó körben az egyre előretörő Pavel Nemecek (CZ,Suzuki) egyszerűen leszorította a pályáról, amitől Karcsi autójának bal hátsó felfüggesztése leszakadt és csak a harmadik helyen ért be a célba.

A nagyoknál, a DIV 3/4000-ben a többszörös Európa bajnok Jaroslav Hosek(CZ,Ford Cosworth) csatázott a Zóna bajnok Tony Lackoval(SK,Tatra), míg mögöttük Botka Krisztián (Audi) több EB menőt magamögé utasítva rótta a köröket és szerezte meg az előkelő harmadik helyet.

A junioroknál a cseh fiatalok diktálták az iramot, amivel Hell Gergely (Hollós-Suzuki) lépést tudott tartani, hiszen fokozatosan jött előre, az utolsó kört már a második helyen kezdte meg.

Jött az utolsó kanyar, és a pech, elszakadt az első tengelyt meghajtó lánc, és Gergő megpördült. Mire megzabolázta autóját, egyik riválisa leelőzte így őt a harmadik helyen intették le.

Összességében a magyar csapat kitett magáért, mert a cseppet sem könnyű mezőnyben hat dobogós helyet elérni nem kis teljesítmény volt.

Gerlei Sándor




Autocross OB 4.futam a HÍDI Sped-kupáért

Szeghalom, 2002.06.01-02.

Még ezen a versenyen is érződtek az előző futamokon beszerzett sérülések, már ami az autókat illeti. A szűkös létszám ellenére jó versenyt láthatott a közönség.

A DIV 1-ben ifj.Somogyi Géza (Orosházi TSE) a régi Ladáját vette elő erre a versenyre,mert az Audijának a váltója nem készült el, ám ezzel a technikával – bár látványosan autózott – nem tudott igazán eredményes lenni.

Kárai Tamás (Orosházi TSE,Audi S2) és Botka Dávid (Botka Team,Proton) a nap folyamán már kóstolgatták egymást. A döntőben Botka volt a helyválasztó, ám Kárai jó rajtjával az élre állt. Botka szorosan követte, míg a harmadik körben Kárai megpördült, aminek a jobb hátsó felfüggesztés látta kárát és autója 3 kerék kormányzásúvá vált, ami nem volt igazán előnyére. Botka kihasználva az alkalmat az élre állt és nem volt kétséges a győzelme. Kárai mellett szól, hogy kitartóan birkózott autójával, minek eredménye a második hely lett. Őket Rácz János (Orosházi TSE,VW Golf 4x4 TDI) követte.

A DIV 3/1600-ban Ábrahám Károly (Pap Motor SE,VW) folytatta jó szereplését, ezen a versenyen sem volt igazi ellenfele, sőt az egyik előfutamban olyat produkált, amire még a legrégebbi versenyzők sem emlékeznek, a második helyezettet is lekörözte(!). A döntőben is fölényes versenyzést mutatva megérdemelten szerezte meg az első helyet. Mögötte Winninger Andreas (Szegedi Roller,VW) és Nagy György (Pap Motor SE,Honda) vívtak látványos csatát, aminek az eredményeként ebben a sorrendben intették le őket.

A nagyoknál, a DIV 3/4000-ben született igazi meglepetés, amit már az előfutamok is sejttettek, mert a döntő első rajtkockáját Botka Krisztián (Botka Team,Audi) szerezte meg az esélyesebbnek tartott Jelinek Zsolt Orosházi TSE,BMW) előtt. A rajt Botkának sikerült jobban, ráadásul Jelinek az első kanyarban meg is pördült, így Kriston Zoltán (Royalcomp,Alfa Romeo) mögött csak harmadik helyen autózott két körön keresztül. A harmadik körben aztán, talán kissé erőszakosan, de leelőzte Kristont és eredt Botka nyomába, aki biztosan tartotta az első helyet. Kriston autója megsérült, így Darázs Antal (Szegedi Roller SE,Porsche) és az utolsó helyről rajtoló Szerezla Zsolt (Cuplung SE,Lancia) is megelőzte. A végső sorrend is ez maradt.

A Junior mezőnyben Hell Gergelynek (Szt.Lőrinc ASC,Hollós-Suzuki) ezúttal kijött a lépés és meggyőző versenyzéssel méltán vívta ki az első helyet Makovics Ádám,(Pap Motor SE,Honda) és a végre műszaki hiba nélkül versenyző Lind Zsolt (Pap Motor SE,Honda) előtt.

Gerlei Sándor



Autocross OB 3.futam a Kevi kupáért

Túrkeve, 2002.05.18-19.
 

Igencsak érződött a mezőny létszámán az egy héttel előbb lefutott orosházi verseny, mert többen távol maradtak erről a futamról.

A futamokon is érződött még a “fáradtság”, sok újat nem lehet elmondani a versenyről.

Talán egyetlenként Botka Dávid (Botka Team,Proton) DIV 1-beli győzelmét lehet említeni, amihez hozzájárult Kárai Tamás (Orosházi TSE,Audi S2) defektes kereke is.

Ha már említettem, maradjunk is ennél a kategóriánál. A selejtezők alatt is Botka nyerte rendre a futamokat, így nem volt kétséges, kié lesz az első rajtkocka a döntőben. A végre erőre kapott Protonnal azonban nem sikerült a rajtot elsőként elkapnia, az Audival Kárai állt az élre, majd három körön keresztül tartotta is vezető pozícióját. Ekkor következett be a már említett defekt, és előbb Botka, majd nem sokkal később ifj.Somogyi Géza (Orosházi TSE,Audi Quattro) is elébe került. A kockás zászló is ebben a sorrendben intette le őket.

A DIV 3/1600 mezőnyéből kimagaslott Ábrahám Károly (Pap Motor SE,VW), aki a hazai pályán – lévén, hogy túrkevei illetőségű – végre megmutathatta, hogy mire képes az új autója. Esélyt nem adva a többieknek fölényesen nyerte az előfutamokat, majd ugyanígy a döntőt is. Mögötte ketten, Nagy György (Pap Motor SE,Honda) és Winninger Andreas (Szegedi Roller,VW) szomorították egymás életét, de a végső eredmény Winnigernek volt kedvezőbb, ő futott be a második, míg Nagy a harmadik helyen.

A DIV 3/4000-ben Jelinek Zsoltnak (Orosházi TSE,BMW) ezen a versenyen is kijött a lépés és meggyőző fölénnyel utasította maga mögé vetélytársait. A döntőben a második helyen fordult az első kanyarba Kriston Zoltán (Royalcomp SC,Alfa Romeó) , de nem sokáig birtokolta ezt a helyet, mert Botka Krisztián (Botka Team,Audi) leelőzte, és a leintésig nem változott a helyzet, bár a “nagy öreg”, Darázs Antal(Szegedi Roller SE,Porsche) az utolsó métereken már-már megelőzte Kristont, köztük mindössze 5 tized mp volt a különbség.

A Junioroknál a nap esélyese Hell Gergely(Szt.Lőrinc ASC,Hollós-Suzuki) volt, aki megbízható versenyzéssel megszerezte az első helyet. Utána Makovics Ádám(Pap Motor SE,Honda) és Balta Ferenc(Botka Team,Honda) volt a befutó sorrendje.

Gerlei Sándor

Autocross OB 2 és Zóna Trófea

P&A Kupa, Orosháza,2002.05.11-12.

A nemzetköziséget csak a szlovák versenyzők jelentették, mert a cseh bajnokság miatt a cseh versenyzők távol maradtak ettől a rendezvénytől.

Izgalmakban azonban így sem volt hiány, többen is felborultak autójukkal, még pedig kétszer. A sort Magyar Attila (Pap Motorsport Se,Honda) kezdte,aki a szabadzésen írta le a technikát, majd ugyan csak ő az előfutamban megismételte produkcióját, ami a verseny végét jelentette számára. Szintén kétszer ismerkedett az orosházi pálya buktatóival Baráti Tomas (Plasticon AC Team,Mazda 323) ,de ő folytatni tudta a versenyt, nem kis munka árán.

A szlovák-magyar “meccs” végül is döntetlennel végződött, két kategória a vendégek,míg két kategória a magyarok győzelmével ért véget.

A napi döntők sorában az első, a fiatalok küzdelme volt, ahol már az előfutamokban éles csata dúlt a tavalyi bajnok, Gombár Gábor (Szt.Lőrinc ASC,Unix F4i/02) és Balta Ferenc (Botka Team,Honda)között, oly annyira, hogy Gombár autójának a váza eltört egy “koccanást” követően. A lelkes szerelőgárda, amíg Gábort a kórházban röntgenezték, összerakta az autót, így a döntőben rajthoz tudott állni.

A rajt legjobban Hell Gergőnek (Szt.Lőrinc ASC,Hollós Suzuki) sikerült, nyomában Makovics Ádámmal (Pap Motorsport,Honda), míg az első pozícióból rajtoló szlovák Pavol Adam (Honda)csak a harmadik helyen fordult az első kanyarba. Pavol Adam nagy igyekezetében meg is pördült, így az egész mezőny leelőzte. Az élen az utolsó kör utolsó kanyarjáig Hell haladt,ám Makovics egyre jobban megközelítette. Hell már az utolsó kör kezdetekor jelezte a csapatnak,hogy valami nem stimmel. Nos mint említettem az utolsó kanyar előtt lelassult Hell autója és Makovics, ha centiméterekkel is, de megelőzve őt elsőként haladt át a célvonalon. Harmadikként Balta Ferit intették le.

A verseny után Hell elmondta, hogy elszakadt a sebváltó bowdenje, ő sem tudta hányadik sebességben maradt a váltó, és így teljesítette az utolsó másfél kört.

A DIV I-ben, a karosszériás autóknál mindenki várta a Debrecenben elmaradt Audi-Proton csatát. Nos nem csalódott a közönség, mert a kezdeti nehézségek után úgy tünt a Botka Dávid(Botka Team) vezette Proton ezen a versenyen végre erőre kap.Az előfutamok végén Botka várhatta az első helyről a döntő rajtját, de mindenki tudta, hogy Kárai Tamás (Orosházi TSE,Audi S2) nem adja könnyen a skalpját. Szerelői nagy munkát végeztek a döntő előtt, hiszen az első hajtással és a turbóval akadtak gondok az Audinál. A hazai pálya és Kárai akarása is hozzájárult, hogy a rajt után azonnal az élre állt, de Botka szorosan követte. Már-már úgy látszott, Kárai verhetetlen, amikor a versenytáv közepe táján autója kissé lassulni kezdett. Botka minden erejét összeszedve egyre közelebb jutott hozzá, de a Proton még nem volt az igazi, így ha kevéssel is de a második helyen fejezte be a versenyt. Harmadikként a két “ász” nyomában, -a csatájukat kellő távolságból figyelő- ifj.Somogyi Géza (Orosházi TSE) ért be Audi coupéjával.

A DIV 3/1600 mezőnyéből kimagaslott Igor Vlasaty (SK,Seat) teljesítménye, aki vadonatúj építésű autójával már az előfutamok során a riválisok tudtára adta, hogy ezen a versenyen ki az úr ebben a kategóriában. Ábrahám Károly (Pap Motorsport,VW) próbálta vele a lépést tartani, ám csak a második helyre futotta, az ő egyébként nagyszerű teljesítményéből. Mondhatnám meglepetésre a harmadik helyet Nagy György (Pap Motorsport,Honda)szerezte meg, ám ha hozzáteszem, hogy autójával Pap Laci nyerte a debreceni versenyt , már nem is akkora szenzáció.

A nagyoknál, a DIV 3/4000-ben Tony Lacko(SK) és az ő Tatraja verhetetlen volt, talán azért mert a hazai esélyes, Jelinek Zsolt(Orosházi TSE,BMW) az edzésen megsérült váltóját kímélve az előfutamokban spórolt az autóval,így az utolsó helyről vághatott neki a döntőnek. Nos amit Zsolti a döntőben bemutatott, nem volt semmi, ezt második helye is jelzi. Eszeveszett tempóban, az ő sajátos kanyartechnikájával fűszerezve rótta a köröket, mind közelebb jutva Lacko-hoz, ám ez kevés volt a végső győzelemhez.


AUTOCROSS IDÉNYKEZDET A SIMARARINGEN

Autocross Országos Bajnokság

2002.04.27-28. Debrecen

Az Autocross Országos Bajnokság ez évi nyitó futamára Debrecenben, a Simararingen került sor a Total-Car kupáért.

Meglepően nagy létszámú -már ami az évkezdetet illeti – mezőny várta, hogy igénybe vegye a vadonatúj pályát. Minden kategóriában találkozhattunk új arcokkal, és új autókkal, igaz néhány régi versenyző még távol maradt, mert nem készültek el autóik.

Az edzések az előző éjszakai “locsolás“következtében kissé nedves pályán kezdődtek, de az erősödő napsütés hatására egyre jobb körülmények fogadták a versenyzőket.

A karosszériások (DIV I.) mezőnye mind létszámilag, mind technikailag erősödött. Ezen a versenyen azonban elmaradt a nagy csata, mert az egyik esélyes, Botka Dávid (Botka Team) autója - egy vadonatúj Proton (Mitsubishi EVO VI motorral)- nem akart igazán életre kelni. Így aztán a másik esélyes, Kárai Tamás (Orosházi TSE, Audi S2) minden futamát simán nyerte. A Szlovákiából átigazolt Baráti Tomas (Plasticon AC Team,Mazda 323) sem tudta megszorítani, pedig mindent megtett ennek érdekében. Ifj.Somogyi Géza (Orosházi TSE,Audi 80 Coupe Quattro) próbálkozott még lépést tartani az előbb említett versenyzőkkel, de neki csak a harmadik hely jutott a nap végén.

A kis kategóriában (DIV 3/1600) is voltak hiányzók, illetve többen a régi autójukkal álltak rajthoz.

A tavalyi párharc folytatódott Pap László (Pap Motorsport,Honda)és Ábrahám Károly (Pap Motorsport,VW) között. Felváltva haladtak az élen, Ábrahám még csapattársa autójára is felmászott, miközben előzni próbálta, ám a kockás zászló először Pap Lacit intette le. Harmadiknak az osztrák nemzetiségű, de magyar színekben versenyző Hammerl Dietmar (Szegedi Roller SE,Audi) futott be.

A “nagyoknál”, a DIV 3/2-ben új autót mutatott be Szerezla Zsolt, (Cuplung SE,Lancia) aki Hollandiából jutott hozzá a szemre is tetszetős masinához.

Talán ennek a kategóriának a döntője volt a legizgalmasabb, annak ellenére, hogy az egész nap kimagasló formát mutató Jelinek Zsoltnak (Orosházi TSE,BMW)nem volt ellenfele, toronymagasan nyerte összes futamát. A döntőben is hamar faképnél hagyta ellenfeleit, de mögötte ádáz csata dúlt a második helyen autózó Kriston Zoltán (Royalcomp SE,Alfa Rómeo) és az őt üldöző Szerezla Zsolt között. Kettejük harcát kisérte figyelemmel biztos távolból Darázs Antal (Szegedi Roller SE,Porsche), várva az adódó alkalmat az előbbre jutáshoz. Taktikája bevált, mert az utolsó körben Kristont, - aki féltengelytörése következtében lelassult - és Szerezlát is leelőzve csípte el a dobogó második fokát, 5 tized(!) másodpeccel Szerezla előtt.

A Juniorok mezőnye némi csökkenést mutatott a tavalyihoz képest, de lelkesedésük, versenylázuk töretlen maradt. Sajnos ezen a versenyen az egyik nagy esélyes, Hell Gergő(Szt.Lőrinc ASC,Hollós-Suzuki) csak a pálya mellől figyelhette a többiek viadalát a döntőben, mert kétszer is korai rajtnak minősítették igyekezetét, és így kizárták a döntő futamból. A rajt után rögtön Balta Ferenc (Botka Team,Honda) állt az élre és mindvégig megtartotta vezető helyét. Mögötte eleinte a tavalyi bajnok, Gombár Gábor (Szt.Lőrinc ASC,Unix F4i/02) és az idén újra visszatérő Makovics Ádám (Pap Motorsport,Honda) szorongatták egymást, de a végére maradt minden a rajt utáni állapotban.

A csapatversenyt az Orosházi TSE nyerte, megelőzve a Pap Motorsport SE és a Szegedi Roller SE csapatát.

A krónikához tartozik, hogy a profik futamai között az amatőr autócross mezőny tartott bemutató versenyt, ahol a DIV I-nek megfelelő autókat láthatott a lelkes, kb. 5000 főnyi közönség.


Autocross bajnokportrék 2001(végre teljes)

Ábrahám Károly (Pap Motor SE,VW) DIV III 1600

Azoknak az autocross rajongóknak, akiknek a 2001-es év elején még ismeretlenül hangzott Ábrahám Károly neve, nagyon hamar megtanulhatták.Teljesítményéről csak felsőfokon lehet beszélni:1999-ben az autocrossban debütáló versenyző a tavalyi évben sikert-sikerre halmozva, mind a Közép-európai Zóna Trófeában, mind a Magyar Bajnokságban a dobogó legfelső fokán állhatott.

Mindenek előtt szeretnék gratulálni a fantasztikus eredményedhez
.
Köszönöm!

A Zóna vagy a Magyar Bajnokságot volt nehezebb megnyerni?
Nehéz kérdés! Azt hiszem egyforma nehéz volt mind
két bajnokság. A magyar versenyzők többsége ugyanolyan felkészült, mint a külföldiek. Ennek egyik legjobb bizonyítéka, hogy idén a szakág nem kevesebb, mint négy zónaértékelésbe is számító verseny megrendezését tervezi.

Ezek szerint a külföldiek is szívesen jönnek Magyarországra versenyezni?
Igen. Szinte kivétel nélkül mindig pozitív visszajelzéseket kapunk tőlük.

Térjünk vissza hozzád! A bajnokság folyamán mikor érezted úgy, hogy meglehet a bajnoki cím?
Mindkét bajnokságban az utolsó előtti verseny volt a meghatározó. Ekkor már annyi ponttal vezettem a vetélytársaim előtt, hogy az utolsó versenyen csak a biztonságos autózásra kellett törekednem.

Tekintsünk vissza egy kicsit a múltba! Év elején még nem sokan ismertek, és szinte üstökösként robbantál be mind a hazai, mind a nemzetközi autócrossba, ahol maradandóan letetted a névjegyedet. Mikor kezdtél versenyezni?

1999-ben vásároltam egy 15 éves cseh építésű autót. Ebben az évben Orosházán álltam vele először rajthoz és sikerült megszereznem az utolsó helyet.De ez nem vette el a kedvemet. Sőt! Az autó lehetőségeit kihasználva egész évben fejlesztettük és igazából már a következő évre készültünk. 2000-re egy új autót építettünk, ami lényegesen könnyebb és erősebb volt. Ezzel már az élmezőnyhöz tartoztam és a
többieknek is számolni kellett velem, de versenyt még így sem tudtam nyerni.Év végén egy profi szerelőcsapatot szerződtettem, és velük egy komoly technikai felszereltségű autót építettünk. Ezzel kezdtem a 2001-es szezont.

Mondanál róla néhány technikai adatot?

Az autó súlya 540 kg. Egy 1600 cm3
-es motor hajtja, ami 208 LE-t teljesít 5500-8000 fordulatszámon és a 205 Nm-es forgatónyomatékot már 3500-nál leadja. Álló helyzetből a 100 km/h-s sebességet 3,4 mp alatt éri el. Végsebessége gumimagasságtól függően 170-180 km/h. Az autó összkerékhajtású, elől-hátul sperr differenciálművel van ellátva. Váltója 4 sebességes körmös kapcsolású.

Tehát ezzel kezdted a tavalyi évet!
Igen, de a bemutatkozás nem sikerült valami jól. Az első versenyen három megnyert előfutam után a döntőben az első helyről kellett kiállnom. Igy vártuk a következő orosházi versenyt, ami egyben a zónabajnokság első futama is volt.Ez a verseny volt a vízválasztó, életemben először állhattam a dobogó legfelső fokán a magyar és a nemzetközi bajnokságban egyaránt. Ekkor döntöttünk úgy, hogy lehetőségeinkhez mérten a zóna bajnokságon is végig megyünk.

Voltak előzetes esélylatolgatásaitok? Mire számítottatok?
A magyar bajnokságban az első két hely egyike volt a cél, zónában ekkor még sikerként könyveltem volna el a dobogós helyezést. Későbbiekben elérhető közelségbe került a kitűzött cél. Sőt! Magasabbra tettük a mércét, és mindkét bajnoki címért harcba szálltam.

Mint tudjuk ezt sikerült elérned. Beszéljünk most egy kicsit az idei terveidről, illetve
hogyan telik a felkészülési szezon?
A tavalyi autómat eladtam, és mivel idén az Európa Bajnokság futamain fogok indulni, új autót építünk.

A régi autód már kevés lett volna oda?

A tavalyi évben nem, de mivel ez a sportág olyan rohamos léptekkel fejlő
dik, nem hiszem, hogy idén eredményesen tudtam volna vele szerepelni.

Milyen technikai fejlődésre gondolsz?

A technikai szabályzat az épített autók esetében gyakorlatilag az autó biztonsági berendezéseit, minimális súlyát és a motorok hengerűrtartalmát határozzák meg. Szinte évről-évre új futómű megoldásokat lehet látni és a piacon is egyre erősebb motorok, könnyebb váltók, differenciálművek és kiszolgáló alkatrészek jelennek meg.

Mivel lesz jobb az új autód?

Egy erősebb, ütőképesebb motor kerül bele. Szi
ntén 1600 cm3-es, de már a legújabb fejlesztésű 230 LE-s változat, amit Csehországban, a prágai Zdenek Sekirka tuning műhelyében készítettek. Az egyedi gyártású motorhoz a váltót és a diffit, szintén Prágából, Roman Kalvoda műhelyéből hoztuk. Jelentős változás még az autó építésében, hogy ez az autó már középmotoros lesz.

Mennyivel másabb egy középmotoros autó?

Jobb a súlyelosztása, ezáltal könnyebben irányítható, nagyobb kanyarsebességet lehet elérni, nehezebben lehet vele megforogni.

Milyen esélyt adsz magadnak az Eb-n?

Az Eb-n nagyon komoly tecnikai és anyagi háttérrel rendelkező csapatok indulnak. Ezek közül is kiemelném a cseheket és a németeket, akik az Eb élmezőnyét alkotják. Megpróbálok velük lépést tartani, és év végén az első 10-ben benne lenni.

Mennyivel kell másképp versenyezni egy Eb futamon, mint egy zónán vagy egy magyar bajnokin?

Mondhatnám, hogy semmivel sem: Jól kell elrajtolni, menni előre és minél jobb helyen célba érni, de ez így nem igaz. Itt a versenyzők technikai felkészültsége és tudása sokkal kiegyenlítettebb. Legjobb példa erre, hogy az időmérőn az 1. és a 25. között általában 1, 1.5 mp a különbség. Ez azt jelenti, hogy nincs lehetőség a hibázásra, végig 100 %-ot kell teljesíteni és egy rossz gumiválasztáson is eldőlhet egy verse
ny.Mindezek mellett sokkal agresszívebben versenyeznek.Kétszer is meg kell gondolni, mielőtt belefogsz egy előzésbe.

A magyar bajnokságban mik a terveid?

Mindenképp szeretném megvédeni a bajnoki címemet.

És a zóna?

2002-ben a magyar bajnokságban 4 zónaver
seny szerepelt és a versenynaptár lehetővé teszi 1 vagy 2 külföldi versenyen való elindulásomat, így ott is szeretnék a dobogón állni, de az idei évben az Eb a legfontosabb.

Személy szerint te hogyan készülsz az Eb-re?

Amennyire időm és lehetőségem engedi
, próbálok minnél több edzést végezni és egy kis fogyókúrába is belekezdtem.

Az Eb szerepléshez vannak már támogatóid?

Több külföldi érdeklődésű céggel állok tárgyalásban, amiről még nem szeretnék nyilatkozni, de az autón még vannak bérelhető reklámfelületek, és még mindig várom olyan cégek jelentkezését, akik az általam kínált reklámlehetőséget szeretnék kihasználni külföldön és belföldön egyaránt. (Tel: 06-20-9 654-458)

Azt már most meg tudom neked ígérni, hogy lapunk a külföldi szerepléseidről részlete
sen be fog számolni.Kik azok az emberek, akik segítenek neked?
Elsősorban szeretném kiemelni a családomat: a feleségemet és a két gyermekemet. Ők azok, akik rengeteg áldozatot hoznak értem. Mellettük szeretném kiemelni szerelőimet, akik lelkiismeretes munkát végezve, akár egy éjszaka alatt is képesek lennének (voltak) újjáépíteni az autómat. Név szerint: Nagy Kálmán, Rózsás Zsolt, Rózsás János, illetve a szlovák srácok Lassak Miroslav és Norbert Klement, akik időközben szakágat váltottak, de remélem, hogy
segítségükre a továbbiakban is számíthatok.És nem utolsó sorban köszönettel tartozom a Pap családnak, akiknek az egyesületében versenyzek.

Nincs más hátra, minthogy sok sikert kívánjunk és bízzunk benne, hogy idén sok szép eredményről tudunk beszámolni!

szönöm a lehetőséget.

Kriston Zoltán

Zsiba Mihály (Plasticon AC Team,Mercedes)DIV I /kasznis/ bajnok


MM: Tavaly az utolsó versenyen, Dabason már azt nyilatkoztad hogy idén bajnok leszel. Mitől volt benned ez az önbizalom , hisz akkor még csak elvétve állhattál dobogóra?
Zsiba: Mindig mondták rólam hogy önbizalomban nincs nálam hiány, de idén ez nem volt minden ok nélküli. Ebben az évben két versenyautó is a rendelkezésemre állt , ezért mertem megkockáztatni ezt a kijelentést.

MM: Két autóval is versenyeztél. Melyiket találtad jobbnak, a Mazdát vagy a Mercedest? Jövőre mi várható?
Zsiba: Mindkét autóval meg vagyok elégedve .A Mazda szinte hibátlanul működött, egyedül csak a váltójával voltak néha problémák. A Mercit idén inkább csak teszteltem, de mivel bevált és megfelelően strapabírónak tartom, maradok mellette.

MM: A többiek szerint egy kicsit erőszakos a stílusod. Te ezt hogy látod és mi róla a véleményed?
Zsiba: Lehet hogy van benne némi igazság, de el kell hogy mondjam, hogy ebben a sportban a többi pilóta sem egy “matyóhímzés”. Komolyra fordítva a szót , ezúttal szeretnék bocsánatot kérni azoktól akiket esetleg akaratlan megbántottam és remélem senkiben sem maradt szálka a viselkedésemmel kapcsolatban.

MM: Kik segítettek a győzelmedben ?
Zsiba: Mindenekelőtt köszönettel tartozok sógoromnak, Böröcz Árpinak az önzetlen segitségéért és a Merci ragyogó felkészitéséért. Köszönet illeti meg még szlovák barátomat, Tomas Baratit, aki a Mazdát istápolta.Nem utolsó sorban köszönet a versenybíróknak akik mostanában már úgy látom hogy kezdenek felnőni feladatuk magaslatára.


Thomas Markus (Szegedi Roller SE,Porsche) DIV III/4000 bajnok


MM: Idén először versenyeztél Magyarországon, milyennek látod a magyar bajnokságot?
T.M:
A magyar pályák nagyon jók. Az emberek barátságosak és egyre többen érdeklődnek az autócross iránt. Az egész bajnokság jól szervezett.

MM:Kit tartasz a magyarok között a legnagyobb ellenfelednek és miért?
T.M:
Jelinek Zsoltot és Darázs Antalt. Jelinek autójának nagyon erős a motorja , jó a váza is és nagyon jól vezet. Darázs Tóni pedig jövőre valamit tervez.....

MM:Jövőre is indulsz a Magyar Bajnokságban? Tervezel valami változást az autóban?
T.M:
Igen indulok és talán okozok némi meglepetést.....

MM:A Zóna bajnokságban is szépen szerepeltél /3.-ik hely!!/ Ott kitől tartasz leginkább?
T.M:
Valóban számomra is kellemes meglepetés ez az eredmény. Tony Lacko nagyon erős és ha lépést akarok vele tartani akkor változtatni kell az autómon.

MM:Kinek köszönheted ezeket a szép eredményeket?
T.M:
Elsősorban édesapámnak aki szerelőm, menedzserem és szponzorom is egyben. Köszönet illeti meg a Peters Autósportot is akik a kocsim vázát készitették. Ezúton köszöntöm a szurkolótáboromat is.

MM:Szeretnél még valamit közölni?
T.M:
Igen , egy ötlet: Mivel a cseh pályák nagyon jók esetleg lehetne ott is magyar bajnoki futamot rendezni. /pl: Prerov, Humpolec, Nova Paka/ . Ausztriában is szívesen otthont adnánk egy bajnoki futamnak /Hollabrunn/


Gombár Gábor (Szt.Lőrinc ASC,Honda)Junior Bajnok


MM: A múlt évben már igen közel voltál a bajnoki címhez. Idén sikerült. Mi volt az oka?
GG:
Mivel idén a bátyám nem indult, a csapatomnak csak engem kellett "kiszolgálni".Az autó nagyon jól lett felkészítve és szinte semmi technikai problémánk nem volt. Idén talán én is kicsit megfontoltabban versenyeztem és 7 versenyből 6-ot megnyertem.

MM:Kitől tartottál a bajnokság alatt és miért?
GG:
Egyedül csak csapattársam Hell Gergely tudott igazán megszorítani és ő nyert csak rajtam kívül futamot. A tavalyi nagy ellenfelek Szabó és Balta még az év elején próbálkoztak, de év végére elfogyott a technikájuk. Emlitésre méltónak tartom az újonc Lind Zsolti teljesítményét is aki jövőre csapattársunk lesz.

MM:Mik a jövő évi terveid?
GG:
Természetesen szeretném megvédeni a bajnoki címemet és a Zóna Kupában is szeretnék előbbre lépni, legalább az első hat közé kerülni. /Idén a 7.ik helyen végzett Gábor, Hell Gergő a 9.-ik míg Lind Zsolt a 11.-ik a Junior Zónában. - a szerk/

MM:Kinek köszönheted az eredményeid?
GG:
Elsősorban az édesapámnak Gombár Lászlónak, a bátyámnak Lacinak, valamint a szerelőimnek. Köszönöm a segítséget az UNIX Rt-nek aki a főszponzorunk. Ezt igyekeztünk is meghálálni , hisz a lényegében 2 főből felálló csapatunk /Hell Gergő és jómagam/ a harmadik helyre hozta be a Gombár-UNIX Autósportot a csapatbajnokságban.

MM:Mit szeretnél még elmondani?
GG:
Jövőre erősödni fog a csapatunk. A tavaly már az utolsó versenyen szereplő Friedrich Kraus melett az 1600-as kategóriában is lesz induló versenyzőnk és reméljük hogy a kasznisok között szereplő Laczkó Zsolt is eredményes lesz.



Hell Ferenc


Az Autocross szakág 2001.évi értékelése

Szakágunk 2001.éves eredményeiről elmondható, hogy az előző évekhez viszonyítva némi emelkedés mutatkozott a létszám tekintetében, nem mellőzve azt a tényt, hogy a Junior mezőny emellett csökkenést mutatott. Bízunk benne, hogy ez a csökkenés csak átmeneti, hiszen az utánpótlás nevelés szakágunk egyik kiemelt feladata, melyre az autós szakágak között csak a go-kart szakágban van példa.
A csökkenéssel együtt azonban el kell mondani,hogy technikai szinten javulás volt érzékelhető, mert a nemzetközi megmérettetéseken fiataljaink egyre inkább méltó ellenfelei lettek ,az eddig meghatározó szerepet játszó cseh fiataloknak.
A felnőttek mezőnyéről is ugyanez mondható el, sőt a Zóna Bajnokságban, a legerősebb kategóriában, a DIV 3/1600-ban meghatározó szerep jutott versenyzőinknek, akik élve a lehetőséggel megszerezték ebben a kategóriában a Zóna Bajnoki címet, illetve a 3.helyet.Név szerint, a bajnok a Zóna Trófea DIV 3/1600-ban Ábrahám Károly lett, míg a harmadik hely az év végi összesítésben Pap Lászlónak jutott. Mindketten a Pap Motorsport versenyzője, mely egyesület sokat tett a szakág fejlődéséért. Rajtuk kívűl még két 3.helyet szereztünk a kis EB-nek titulált sorozatban, a DIV 3/4000-ben Thomas Markus, a DIV 1-ben Kárai Tamás révén.
Ilyen jó szereplésre a közelmúltból nem emlékszünk, ez mutatja a technikai fejlődésünket.
Az Országos Bajnokság versenyein összesen 46 hazai versenyző indult, beleértve az osztrák nemzetiségű versenyzőket,akik már évek óta színesítik mezőnyünket.
Három nemzetközi versenyt (Közép-Európai Zóna Trófea) rendezhettünk, amire még nem volt példa, mi voltunk az első nemzet, mely megkapta a 3 verseny rendezési jogát egy éven belül (egy országban csak 2 rendezvényt engedélyeztek eddig).
Ezeknek a visszhangja nagyon pozitív volt, így a 2002.évre is megkaptuk mindhárom verseny rendezési jogát. Célunk egy Európa Bajnoki futam rendezése, melyhez véleményünk szerint “csak” a pénz hiányzik.
Technikai oldalon a fő feladat az elektromos időmérés bevezetése,melyhez már megtaláltuk a megfelelő szponzort.
Az eredményekről:
A DIV 1-ben talán meglepetésnek nevezhető Zsiba Mihály (Plasticon AC Team,Mercedes) első helye, bár ő minden versenyen megbizható technikájának köszönhetően értékes pontokat gyűjtött, valamint az év végére összeállt turbós motor erejének is köszönheti ezt. A második helyezett ifj.Somogyi Géza (Orosházi TSE,Audi) lett, míg harmadik hely az esélyesnek tartott, de állandó problémákkal küszködő Kárai Tamásnak jutott.

A DIV 3/1600-ban a Zóna bajnok Ábrahám Károly (Pap Motorsport SE,VW) itthon is aratott, három verseny kivételével ő volt az első. A csapattárs, Pap László (Pap Motorsport SE,Honda) szerezte meg a második helyet, neki már voltak év közben technikai problémái, míg a harmadik helyen az új motorral szerelt szöcskében Botka Dávid (Botka Team,Suzuki Hayabusa) végzett.

A DIV 3/4000-ben a 2000-es bajnok távolmaradását követően Thomas Markus (Szegedi Roller SE,Porsche) diadalmaskodott, akit az esélyesnek tartott Jelinek Zsolt(Orosházi TSE,BMW) követett, és a harmadik hely, a szakág egyik nagy öregjének, Tóth Sándornak(ASC Dömsöd,Porsche) jutott.

A Junior bajnokság volt talán most is a legkiegyensúlyozottabb, hála az azonos technikáknak, ahol Gombár Gábor (Szt.Lőrinc ASC,Honda)volt a legeredményesebb(egy verseny kivételével mindenhol ő győzött), mögötte Hell Gergely (Szt.Lőrinc ASC,Honda), és 2002-ben már a felnőttek között induló Darázs Ágnes (Szegedi Roller SE,Honda) végeztek.

A csapatverseny is emelkedő tendenciát mutatott, hiszen az év folyamán 8 csapat nevezett, akik közül az Orosházi Technikai Sportok Egyesülete nyerte a bajnokságot.

A versenyek szinvonala is jelentősen változott az előző évekhez képest, amit a szakágvezetés által, a rendezők felé előirt követelmények betartatásának lehet elkönyvelni. Ide tartozik a biztonság és a pályák talajának javitása, valamint a kiszolgáló létesitmények előirása. A szakág népszerűsitése érdekében a versenyekről televiziós összefoglalók készültek, melyeket az ATV-n sugároztak.

A 20.évét betöltő szakágunk méltó módon ünnepelte az évfordulót, a szinvonalas, Hévízen megtartott díjkiosztójával.