1978.Az 1976-ban épitett első crossautó,Darázs Antallal a volánnál.           		   Képek

Az amerikai születése után Európában is meghonosodott autocross, a szegedi Darázs Antal jóvoltából nálunk is “bontogatta szárnyait”.

1978-tól a terepügyességi bajnokság, un. buggy géposztályába sorolták - hazánkban - a közönség által “vasszöcske” névre keresztelt crossautókat. A szövetség próba képen 1980-ban kiírta a MAMSZ kupát, melynek első futamára márciusában a szentendrei izbégi katonai gyakorlótéren kialakított, természetes talajú versenypályán került sor.

1981-ben már országos bajnokság kerül kiírásra. A pályák kialakításához - Szentendre, Pécel, Székesfehérvár, Monok, Eger, Esztergom, Nagykanizsa és Salgótarján, később Makó, Túrkeve - egy kis fantázia és egy földgyalut jól kezelő szakember kell.

A MAMSZ kupa győztese és az első bajnok Darázs Antal lett, Melkus Wartburg motorral hajtott autójával. Még ebben az évben Pécelen lebonyolítják az első nemzetközi versenyt is. A 15 ezer nézővel övezett pályán győzött a csehszlovák Jarosláv Hosek, Renault Buggyján. A versenyről a Magyar Televízió – felvételről - egy órát közvetített.

1983-tól autocrossban is elkezdődtek a BBK versenyek. A péceli versenyen aratott győzelme után Nagy Sándor és a magyar csapat az év végi összesítésben a dobogó 3. fokára állhatott. 1984-től – 6 éven át – a péceli autocross pályán EB futamok kerültek lebonyolításra a több tízezres szurkolótábor előtt. E versenyek egyik legnevesebb indulója volt a német Willi Rösel, többszörös Európa-bajnok. Az első autocross EB pontjainkat Szabó Péter szerezte.

1983-ban Darázs Antal EB 8. 1984-ben Nagy Sándor EB 7. A legjobb EB helyezettünk és legeredményesebb versenyzőnk is Nagy Sándor volt 1985-ben elért EB 6. helyével, valamint 10+5 országos bajnoki címével az autocrossban. (A 10 géposztály elsőség mellett 5x abszolút bajnoki címet is szerzett.)

Ami még Nagy Sanyinak sem sikerült, hogy egy EB futamot nyerjen,az KÁRAI Tamásnak sikerült 2005.04.24-én, amikor a szlovákiai Losoncon megrendezett EB futamon a DIV 1-ben legyőzte Európa legjobbjait és a díjkiosztón a magyar Hímnuszt játszották.

Az autocross olyan gyorsasági verseny, amelyet állandó vagy ideiglenes, nem szilárd burkolatú , min. 600m , max. 2000m hosszú pályán rendeznek.

Szélesség: min. 10m,max.18m

Előzést a pálya teljes hosszán lehetővé kell tenni.

Az autókat általában a versenyzők maguk építik, bár ma már léteznek kisebb műhelyek(Csehország, Franciaország), ahol kész autókat, illetve motor nélküli vázakat építenek.

A felnőttek mellett junior kategóriában is rendeznek versenyeket, ahol már 10 éves kortól lehet tanulni a versenyzés fortélyait.

A négy kategória amiben indulhatnak a versenyzők:

Divizió 1: karosszériás, "A" homológ autók

Divizió 3A  : max.1600 ccm-es motorral szerelt, speciális építésű autók

Divizió 3 : max 4000 ccm-es motorral szerelt, speciális építésű autók

Junior buggy: max 600 ccm-es motorral szerelt, speciális építésű autók

A speciális építésű autókat nevezik viccesen "vasszöcskének".

A junior kategóriában teljes egészében, míg a DIV 3A-ban zömmel, motorkerékpárból származó motorok hajtják az autókat.

A versenyeket kategóriánként bonyolítják le, minden versenyző 3 előfutamban indulhat, ahonnan a legjobb 10 versenyző jut a döntőbe.

A futamok és a döntők rajtrácsai 10 autót tartalmazhatnak, 3-2-3-2 formációs rajtfelállást követve.

A nemzeti bajnokságon kívül évenként kiírják a Közép-Európai Zóna Trófeát és az Európa Bajnokságot is.

Bővebb információ: Gerlei Sándornál a gerlei kukac autocross pont hu vagy a autocross kukac mailbox.hu e-mail címeken.