AUTOCROSS
ORSZÁGOS BAJNOKSÁG
2003. évi ALAPKIÍRÁSA

Készítette: az MNASZ Autocross Szakági Bizottság
Jóváhagyta: az MNASZ Intéző Bizottság
Kiadja: az MNASZ Titkárság

TARTALOMJEGYZÉK
1. ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK *

2. RÉSZTVEVŐK *
2.1. Versenyzők *
2.2. Csapatok *

3. VERSENYJÁRMŰVEK *
3.1. Általános technikai előírások *
3.2. Speciális előírások *

4. ORSZÁGOS BAJNOKI VERSENYEK *

5. VERSENYPÁLYÁK *

5.1. A versenypályákra vonatkozó kiegészítő előírások *
5.2. Pályalicenc *

6. A VERSENYEK ÁLTALÁNOS RENDEZÉSI FELTÉTELEI *

6.1. Versenykiírás *
6.2. A versenyek dokumentumai *
6.3. Nevezés és biztosítás *
6.3.1. Egyéni nevezés *
6.3.2. Csapat nevezés *
6.3.3. Biztosítás *
6.4. Hivatalos jelzések, reklámok a versenyautókon *
6.5. Az MNASZ média jogaira vonatkozó szabályok *
6.6. Gépkönyvezés, technikai és adminisztratív átvétel *
6.7. Betétprogramok *
6.8. Zászlójelzések *

7. A BAJNOKSÁG VERSENYEINEK LEBONYOLÍTÁSA *

7.1. Edzés *
7.2. Futamok *
7.3. Döntő futamok *
7.4. Rajtfelállás, rajt *
7.5. Leintés *
7.6. Park Fermé *
7.7. A versenyek értékelése *
7.8. Eredménykifüggesztés, óvás *
7.9. A versenyek díjazása *
7.10. Egyéb előírások *

8. AZ ÉVES BAJNOKSÁG ÉRTÉKELÉSE *

8.1. A DIV 1. értékelése *
8.2. DIV 3. És DIV 3A géposztály értékelés *
8.3. Egyéb *
8.4. Csapatverseny értékelése *

9. AZ ÉVES BAJNOKSÁG DÍJAZÁSA *

10. AUTOCROSS Junior Országos Bajnokság *

1. ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK *

2. RÉSZTVEVŐK *

3. VERSENYJÁRMŰVEK *
3.1. Általános előírások *
3.2. Speciális előírások *

4. JUNIOR OB VERSENYEK *

5. VERSENYPÁLYÁK, OBSZ szerint. *

6. A VERSENYEK ÁLTALÁNOS RENDEZÉSI FELTÉTELEI *
6.1. Nevezés és biztosítás *
6.2. Hivatalos jelzések, reklámok *
6.3. Gépkönyvezés, technikai és adminisztratív átvétel *

7. Junior OB VERSENYEK LEBONYOLÍTÁSA, OBSZ 7. pont szerint. *
7.1. Futamok *
7.2. A versenyek díjazása *

8. A JUNIOR OB ÉRTÉKELÉSE *

9. AZ ÉVES DÍJAZÁS *

11. AUTOCROSS DIV 1/F kategória MNASZ KUPA kiírása *

1. ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK *

2. RÉSZTVEVŐK *

3. VERSENYJÁRMŰVEK *
3.1. Általános előírások *
3.2. Speciális előírások *
3.3. DIV 1/F MNASZ KUPA VERSENYEK *

4. VERSENYPÁLYÁK, OBSZ szerint. *

5. A VERSENYEK ÁLTALÁNOS RENDEZÉSI FELTÉTELEI *

6. NEVEZÉS ÉS BIZTOSÍTÁS *

7. HIVATALOS JELZÉSEK, REKLÁMOK *

8. GÉPKÖNYVEZÉS, ADMINISZTRATÍV ÉS TECHNIKAI ÁTVÉTEL *

9. A DIV 1/F MNASZ KUPA versenyek LEBONYOLÍTÁSA, OBSZ 7. pont szerint. *
9.1. Futamok *
9.2. A versenyek díjazása *

10. A DIV 1/F MNASZ KUPA értékelése *

11. AZ ÉVES DÍJAZÁS *

12. MELLÉKLETEK *

1. sz. Melléklet: Autocross versenykiírás minta *

2. sz. Melléklet: Pályalicenc *

3. sz. Melléklet: Nevezési lap *

4. sz. Melléklet: AC OB versenyeinek időtervei /ajánlás/ *

5. sz. Melléklet: AC OB besorolási rendje az edzésidők, illetve az előfutamok helyezései alapján *

6.sz.melléklet: Rajtrács méretek *

 

 

1. ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK

1.1. A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség /MNASZ/ 2003. évre kiírja mind egyéni, mind csapatversenyben az AUTOCROSS Országos Bajnokságot /OB/.

Az egyéni versenyek az alábbi divíziókban és géposztályokban kerülnek kiírásra:

A megengedett korrigált maximális hengerűrtartalom 4000 cm3.

1.2. A jelen szabályzatban jelzett Szabálykönyv /SZK/ megnevezés alatt a MNASZ-nál mindenkor érvényes szabálykönyvet, valamint az MNASZ hivatalos körleveleiben megjelent szabálymódosítások összességét kell érteni.

1.3. A jelen Szabályzattól való eltérést, évközi módosítást csak az MNASZ Intéző Bizottsága engedélyezhet.

1.4. A rendező vagy a rendezvényen tisztséget betöltő szövetségi tisztségviselő köteles, a rendezvényen történt személyi sérüléses baleset esetén, a lehető legrövidebb időn belül értesíteni a szakág vezetőjét, a Szövetség Elnökét és Alelnökét. A bekövetkezett balesetekről a Szövetséget írásban is tájékoztatni kell. Ennek elmulasztása elmarasztalást vonhat maga után.

1.5. A rendezőkre vonatkozó előírásokat megszegő rendezőket az AUTOCROSS Szakági Bizottság /ACB/ a kaució teljes összegéig terjedő pénzbüntetéssel sújthatja.

1.6. Az OB valamennyi versenyére az MNASZ által kiadott versenyzői licencek, igazolványok és pályabelépők érvényesek és ennek a bajnoki futamok rendezői kötelesek érvényt szerezni.

2. RÉSZTVEVŐK

A köztartozás kizárja a versenyzést

Az IB a sportról szóló 2000. évi CXLV. törvény értelmezése során megállapította, hogy a Sporttörvény 32.§-ának előírásait, mely a verseny-rendszeren való részvétel általános feltételeit szabályozza, az MNASZ versenyrendszerére is alkalmazni kell. A Sporttörvény 32.§ (1) bekezdése értelmében a versenyrendszerben csak az a sportszervezet (sportegyesület vagy sportvállalkozás) indulhat, amelynek nincs 90 napnál régebben lejárt köztartozása, illetékes szerve számviteli törvény szerinti beszámolóját már elfogadta, és e tényeket igazolja

Nevezési joga van az OB valamennyi versenyére azoknak a sportegyesületeknek, sportkluboknak, szakosztályoknak, stb. /továbbiakban: nevezőknek/, akik a 2003. évre AUTOCROSS szakágra érvényes, I. osztályú, nevezői licenccel rendelkeznek. A nevező, versenyzőt /versenyzőket/ ill. csapatot nevezhet az itt közöltek figyelembe vételével.

2.1. Versenyzők

A versenyeken AUTOCROSS jelölésű 2003-re érvényes, A, B, C, licenccel rendelkező versenyzők indulhatnak.

Versenyző lehet, aki a 16. életévét betöltötte, és jogosítvánnyal rendelkezik ill. ha nem, akkor alkalmasságát, a szakág által kijelölt szakemberek előtt bizonyította, amit jegyzőkönyvbe foglaltak. 18. év alatti, jogosítvánnyal nem rendelkező versenyző, amennyiben nem indult előzőleg a Junior kategóriában, max. 1600 cm3-es motorral ellátott járművel állhat rajthoz.

A licenc kiadásának feltétele a minimumvizsga letétele, vagy a szakágban 2002-ben érvényes licenccel rendelkezés. A minimumvizsga díja: külön főtitkári körlevélként megjelenő díjtáblázat tartalmazza, a továbbiakban: díjtáblázat.

2.2. Csapatok

Egy csapat 3 főből áll, divízióktól és géposztályoktól függetlenül, beleértve a juniorversenyzőket is. A csapatversenyben az érintett csapat 2 legjobb versenyzőjének eredménye kerül értékelésre. A nevezőnek jogában áll az év első versenyének nevezési zárlata előtt:

Erről előre írásban kell megállapodást kötniük a versenyzőkkel, s arról az ACB-ot tájékoztatni kell. (Az olyan nevező, ahol megvan a 3 fő a csapatnevezéshez nem nevezhet idegen nevező versenyzőjével, amennyiben mind a három fő részt vesz a rendezvényen.) Egy versenyző csak ugyanannak a csapatnak lehet tagja egész évre vonatkozóan.

3. VERSENYJÁRMŰVEK

A gépkocsinak és a versenyruházatnak meg kell felelni az alábbi technikai előírásoknak.

3.1. Általános technikai előírások

A gépkocsiknak meg kell felelniük a vonatkozó nemzetközi és hazai előírásoknak, valamint érvényes, az MNASZ Technikai Bizottsága által kiállított gépkönyvvel kell rendelkezniük. A versenyzők gépkocsijukkal, versenyruházatukkal és bukósisakjukkal az érvényes gépkönyv megszerzése érdekében az előirt gépkönyvezési időpontok valamelyikén, vagy a versenyek előtti műszaki és adminisztratív átvételt megelőző gépkönyvezési lehetőségen (pótdíj nélküli) kell, hogy megjelenjenek. A gépkönyvezés díja: díjtáblázat.

Nem megfelelően felkészített versenyautóval a megjelenés, ismételt gépkönyvezésre való utasítás díja: díjtáblázat.

Gépkönyvezésre egy nap csak egyszer lehet megjelenni. A gépkönyvezésen továbbra is bejelölik ill. érvényesítik a váz és motorszámokat.

3.2. Speciális előírások

Az OB-ban résztvevő járművekre a 2003.évben kiadott technikai szabályokban leírt előírások vonatkoznak.

4. ORSZÁGOS BAJNOKI VERSENYEK

Az OB versenyeket a kiadott hivatalos MNASZ versenynaptár tartalmazza, s melyek között FIA Közép-Európai Zóna Trófea futammal együtt bonyolítottak is találhatók.

5. VERSENYPÁLYÁK

A pálya meg kell hogy feleljen a SZK-ben leírtaknak, valamint az "Autocross és Rallycross pályák biztonsági előírásai" c. kiadványban leírtaknak. Versenyt rendezni csak olyan pályán lehet, mely rendelkezik az adott évre érvényes, a MNASZ által kiadott pályalicenccel és az abban leírtaknak megfelel.

5.1. A versenypályákra vonatkozó kiegészítő előírások

5.1.1. A versenypálya rajthely kialakításának, meg kell felelnie a FIA “O” függelék vonatkozó előírásainak, az alábbi kiegészítésekkel:

A rajthely lehet szilárd burkolatú is, ám ez a továbbiakban nem képezheti a pálya nyomvonalát.

5.1.2. A versenypálya környékén egy megfelelő méretű, a nézők elől elzárt, kerítéssel körülhatárolt depó és melegítőpálya kialakítása, valamint a depó területén:

A rendezőnek versenyzőnként 1db versenyző, 4 db szerelő, 2 db szállító eszköz bejutását kell térítésmentesen, biztosítania.

5.1.3. A technikai és adminisztratív átvételre a depó területén vagy annak közvetlen közelében kell megfelelő területet biztosítani, mely fedett, talaja betonozott, mérete min.4x5m és lehetőleg megközelíti a vízszintest. Felszereléséhez biztosítani kell a rendezőknek, az előirt tűzoltó készüléket és az adminisztratív átvétel részére megfelelő körülményt /asztal, székek, stb./ A technikai és adminisztratív átvétel területe jól láthatóan körülhatárolt legyen. A rendezőnek biztosítani kell a technikai átvétel időtartama alatt a zavartalan munka feltételeit, tehát nézők és illetéktelen személyek ezen a területen nem tartózkodhatnak.

5.1.4. A pálya olyan szakaszán, ahol a veszély minimálisnak tekinthető, meg kell határozni azt a helyet, ahol a versenyzőnek információt nyújtó segítők tartózkodhatnak. Ez természetesen nem lehet a rajt-, ill. a célvonal bírói területe, valamint olyan terület, ahol a bírói működést akadályozzák, ill. veszélyes terület.

5.1.5. A pályán minden ellenőrző pontra egy sportbírót és - a rendező által biztosított - két segítőt kell állítani.

5.1.6. Az ellenőrző pontokat el kell látni 2db kézi tűzoltó készülékkel.

5.1.7. Az ellenőrző pontokat 1m magas és 2 m hosszú szalagkorláttal vagy hasonlóan hatékony berendezéssel - földsánc, stb. - kell megvédeni.

5.1.8. Biztosítani kell, hogy az ellenőrzési pontok és a versenyirányítási hely között telefon vagy URH összeköttetés legyen. A depóbíró és a versenyirányítási hely közötti telefon, vagy URH összeköttetés biztosítása a rendező részéről kötelező. Továbbá biztosítani kell az ACB részére 2 db URH készüléket.

5.1.9. A rendezőnek biztosítani kell a verseny idejére minimum:

  • Az ACB a rendezvényeket minősíti, és az év végén elbírálja, a leggyengébbnek minősített verseny rendezőjét a következő évi bajnokság naptárából kizárhatja.
  • 5.1.10. A rendezőnek és versenyigazgatónak be kell tartania a pályainspektor utasításait. Minden futam után pályakarbantartást kell végezni. Ez alól az inspektor hozzájárulásával el lehet térni.

    5.1.11. Ezen előírások be nem tartása esetén az ACB a teljes kaució mértékéig kiszabható büntetést alkalmazhat a rendezővel szemben.

    5.1.12. Autocross versenyek versenybírói alaplétszáma:

    Amennyiben a rendező biztosít - minősített - sportbírókat a versenyre, úgy azt a bíróigényen fel kell tüntetni a következő módon:

    A Sportbírói Kollégium csak ezen adatok ismeretében tudja működésüket engedélyezni.
    A sportbíró igényt a versenykiírással egy időben kell megküldeni és annak tartalmaznia kell a bírói díj fizetésének helyét és időpontját, kétnapos verseny esetén a sportbírók elhelyezésének módját, a szállás helyét és körülményeit. Az ACB a jóváhagyott versenykiírás és a bíróigény 1-1 példányát a rendező részére visszaküldi.

    Az ACB minden verseny után pontozza a sportbírókat, melyet a Bírói Kollégium részére eljuttat.

    5.2. Pályalicenc

    Az ACB csak olyan pályán engedélyez versenyt, amely megfelel az előírásoknak, a pálya licenccel rendelkezik és a pályát az ACB által kijelölt személyek, a versenykiírás jóváhagyásra való elküldése előtt legalább két héttel ellenőrizték (pályabejárás), és azt a MNASZ jóváhagyta. A pályabejárásokkal és jóváhagyással kapcsolatos költségeket a rendező viseli. A pályalicenc kiadásának díjairól a díjtáblázat rendelkezik. Az új versenypályákat és ezek minimális sportbíró igényét az ACB erre kijelölt bizottsága vizsgálja felül és a MNASZ engedélyezi.

    A pályalicenchez szükséges első inspekciót a rendezőnek a versenykiírás jóváhagyása előtt kell kérnie az ACB-től. A versenypályák pályalicencének érvényesítése a pályára tervezett, az adott évi első verseny kezdete előtt min. 1 héttel kell hogy megtörténjen. A pálya homológizációs dokumentumának tartalmát a mellékletben szereplő mintalap tartalmazza.

    A verseny rendezőjének a szükséges dokumentumokat legkésőbb a versenykiírás jóváhagyásával együtt be kell nyújtani az ACB-nak, s melyhez mellékelni kell a jóváhagyási díj befizetésének másolatát, a díj befizetésének hiányában a MNASZ nem hagyja jóvá a pályalicencet. A késedelemért lerovandó büntetés mértéke, függetlenül a késedelem mértékétől: a jóváhagyási díj 100 %-a.

    Érvényes pályalicenc hiányában a verseny nem rendezhető meg, az így felmerülő költségek a rendezőt terhelik.

    6. A VERSENYEK ÁLTALÁNOS RENDEZÉSI FELTÉTELEI

    6.1. Versenykiírás

    Az egyes versenyekre szóló versenykiírást a SZK figyelembevételével kell elkészíteni a megfelelő részeire hivatkozva.

    Be kell fizetni a versenykiírás jóváhagyási díját - díjtáblázat - az MNASZ Titkárságától igényelt csekken és másolatát az ACB-hoz küldött dokumentumhoz mellékelni kell. A versenykiírást a dokumentumokkal együtt 2 példányban, a verseny előtt min. 45 nappal:

    kell az AUTOCROSS Szakági Bizottságnak jóváhagyás végett megküldeni. A 45 napon belüli benyújtás esetén napi 2000.- Ft késedelmi pótlékkal megemelt versenykiírás jóváhagyási díjat kell befizetni.

    A verseny előtt 21 napon belül az ACB nem fogad el versenykiírást! A verseny törlését a szakági bizottság döntése határozza meg.

    Az ACB által jóváhagyott versenykiírást a verseny előtt legkésőbb 15 nappal az AUTOCROSS nevezői licenccel rendelkezőknek és a Bírói Kollégiumnak meg kell küldeni. A kiírásban szükségessé vált változásokat sorszámozott és dátumozott végrehajtási utasításban kell a nevezők tudomására hozni, ezeket a hirdető táblán is ki kell függeszteni.

    6.2. A versenyek dokumentumai

    6.3. Nevezés és biztosítás

    Az OB valamennyi versenyén célszerű az egyéni nevezési zárlatnak 5 nappal a rendezvény időpontja előtt lennie. A rendezőnek a kiírásban lehetőséget kell adnia a helyszíni nevezésre, mely pótdíjmentes. Az OB valamennyi versenyére a 3.sz. mellékletben megadott egységes elvek alapján szerkesztett nevezési lapot kell alkalmazni.

    A versenykiíráshoz csatolt nevezési ívet írógéppel vagy nyomtatott betűkkel, pontosan kitöltve, a versenyző aláírásával, valamint a nevező bélyegző lenyomatával és aláírásával ellátva kell a verseny rendezőjének postán, a megadott nevezési határidő lejártáig visszaküldeni.

    A nevező köteles a nevezési íven az adott versenyre megbízott képviselőjét megnevezni, aki a versenyen a nevezőt hivatalosan képviseli.

    A nevezési díjat, valamint a biztosítási díját a versenykiírásnak tartalmaznia kell. S azt a versenyre nevezőknek a rendező részére be kell fizessék.

    A versenyre érkezett nevezési íveket köteles a rendező a technikai és adminisztratív gépátvétel idejére, ill. megkezdése előtt a technikai átvételt vezető sportbíró rendelkezésére bocsátani.

    6.3.1. Egyéni nevezés

    Egy versenyző csak egy (azonos géposztályba tartozó) AUTOCROSS autóval, egy AUTOCROSS autóval csak egy versenyző nevezhető.

    Az egyéni nevezési díj az OB versenyein: max. 10.000,-Ft (ÁFA-val)

    6.3.2. Csapat nevezés

    A nevezők a csapatnevezésüket legkésőbb a verseny megkezdése előtt 30 percig tehetik meg a verseny rendezőjének, írásban, a csapattagok nevének és rajtszámának feltüntetésével.

    A csapatnevezési díj az OB versenyein: max. 10.000,-Ft (ÁFA-val)

    6.3.3. Biztosítás

    A biztosítási díjat – 3.500,-Ft-ot - a verseny kiírásban közölni kell és azt a nevezési díjjal együtt, kell befizetni, s a rendező felé igazolni.

    A rendező a biztosítás díjának kifizetését a versenyzőktől átvállalhatja.

    6.4. Hivatalos jelzések, reklámok a versenyautókon

    A rendező köteles a versennyel kapcsolatban megjelenő összes dokumentumon, információs-, reklám anyagon, stb. az MNASZ hivatalos emblémáját jól látható módon elhelyezni. A rendező az esemény teljes időtartama alatt köteles a pálya területén, a reklámoktól elkülönítetten, az MNASZ zászlaját elhelyezni.

    A rendező köteles a rendezvényen az MNASZ által előírt - központi szponzor zászlóját, molinóját jól látható módon elhelyezni. Az ACB által megjelölt kötelező reklámokat a rendező köteles jól látható helyen elhelyezni, illetve a műsorfüzetben 1-1 oldalt részére biztosítani.

    A bajnoki évad előtt az ACB határozza meg a versenyzők éves rajtszámát.

    A versenyzők a rajtszámot a gépkönyvük érvényesítésekor vehetik át a technikai átvevőktől.

    A bajnokság valamennyi versenyén az ACB által kiadott rajtszámok használata kötelező, amelyről a reklámfelirat nem távolítható el. Amennyiben egy versenyzőt a verseny bármely pillanatában csonkított vagy nem az előírt rajtszámok viselésén érik, úgy a sportfelügyelők / pénzbírsággal sújtják.

    A rajtszám méretei:

    DIV 1.

    A rajtszámnak fehér alapon feketének kell lennie. Fehér autók esetén, egy 5cm széles fekete csíkkal kell körülvenni a fehér hátteret. A fehér háttérnek legalább 50cm szélesnek és 38cm magasnak kell lennie. A fehér háttér felett, megegyező szélességben a háttérrel, 12cm magas helyet kell hagyni a kötelező hirdetésnek. A számoknak legalább 28cm magasnak kell lenniük. Minden autón lennie kell rajtszámnak, mindkét első ajtón, valamint a tetőn. A két első ajtón és a hátsó ablakokon fel kell tüntetni a versenyző nevét 6-10cm magas karakterekkel, valamint a nemzeti zászlót.

    DIV 3, DIV 3A

    A rajtszámot versenykocsi középső részén, annak két oldalán a függőlegeshez közel eső felületen, valamint a tetőtáblán jól láthatóan kell elhelyezni. Tilos használni minden olyan számot, amely ezekkel összetéveszthető. A tetőn lévő számot nem éles szélű táblára kell rögzíteni, az autó középvonalában. A táblának 24x35 cm-nek kell lennie. A számnak 18 cm magas és 4 cm vastag vonalból kell állnia. A minden versenyautó karosszériáján, jobb és bal oldalon, fel kell tüntetni a versenyző nevét fehér karakterekkel, 6-10 cm magas betűkkel, valamint a nemzeti zászlót.

    Amennyiben a futam során a rajtszám olvashatatlanná válik, a következő futam megkezdése előtt a versenyző köteles azokat olvashatóvá tenni.

    A versenyjárműveken elhelyezhető reklámok:

    A rendezői reklám megváltható 10.000,-Ft-tal, amit a rendező részére kell befizetni.

    6.5. Az MNASZ média jogaira vonatkozó szabályok

    A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség által kiírt bajnokságok, kupák és trófeák valamennyi eseményén, - és ezen események keretében zajló bármely betétprogramokon - a nyilvános bemutatásra, illetve kereskedelmi értékesítésre szolgáló mozgófilm, videó és televíziós felvételek készítésének, valamint ezeken a rendezvényeken készített sportfotók közzétételének és értékesítésének joga az ide vonatkozó mindenkor érvényes FIA előírások figyelembe vétele mellett, egyedül és kizárólag a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséget illeti. Ezeken az eseményeken, - és ezen események keretében zajló betét-programokon - nyilvános bemutatásra, illetve kereskedelmi értékesítésre szolgáló mozgófilm, videó és televíziós felvételek, valamint sportfotók készítésére engedélyt csak az MNASZ, vagy az általa által megjelölt és felhatalmazott szervezet adhat ki.

    Az MNASZ 2003. évben a szakágain keresztül a versenynaptárában szereplő sport-események rendezőit hatalmazza fel és jelöli ki az engedélyek kiadására.

    A sportesemények rendezői az engedélyek kiadásánál - az IB által kiszabható pénzbüntetés terhe mellett - kötelesek betartani a következőket:

    1. Az egyes rendezők minden esetben kötelesek tájékozódni az MNASZ titkárságán az adott rendezvényre vonatkozó, eseti korlátozások felöl (pl. FIA előírások), és azokat maradéktalanul betartani. Az ilyen korlátozások rendezői részről történő figyelmen kívül hagyása maga után vonhatja a rendezvény MNASZ részéről való azonnali törlését, vagy a rendező rendezői licencének felfüggesztését, illetve visszavonását.
    2. Az egyes rendezők a felvételek készítésére vonatkozó engedélyek kiadásakor, illetve a média akkreditáláskor minden esetben kötelesek dokumentált formában (aláírás mellett) ismertetni a rendezvényre akkreditált média képviselőkkel, hogy a média jogok birtokosa az MNASZ, és ezen jogokat a rendező ideiglenesen, felhatalmazottként gyakorolja. (Az erre vonatkozó típusnyomtatvány az MNASZ titkárságán beszerezhető)
    3. A rendezőnek nincs joga a rendezvényén a média jogokban bárminemű kizárólagosságot engedélyezni, vagy kizárólagosságot harmadik félnek biztosítani.
    4. A rendező az engedélyek kiadását nem kötheti pénzdíjhoz és ezen engedélyek kiadási jogát, nem adhatja tovább pénzért, vagy bármiféle egyéb juttatásért harmadik félnek, de az egyes médiumok tevékenységét támpéldányok leadásához kötheti. Amennyiben a rendező, támpéldányok leadását írja elő, köteles ezekből egy-egy példányt a szövetség részére biztosítani. Ez alól kivételt képeznek mindazon magán és jogi személyiségű vállalkozók, akik nem tájékoztatást végeznek, hanem az általuk készített mozgó, illetve állókép egyedi értékesítését végzik. Az ilyen vállalkozók tevékenységének végzését pénzbeli díjhoz köthetik a rendezők a rendezvényükön. A díj maximális értéke vállalkozónként nem haladhatja meg az adott verseny nevezési díjának kétszeresét.
    5. A rendező saját érdekei, illetve elképzelései szerint az egyes orgánumok között nem tehet különbséget, nem kategorizálhatja őket, illetve nem diszkriminálhat közöttük, számukra azonos feltételeket köteles biztosítani.

    6.6. Gépkönyvezés, technikai és adminisztratív átvétel

    Helyét és idejét a versenykiírás tartalmazza.

    A versenyek edzése előtt gépkönyvezési lehetőséget kell biztosítani és technikai valamint adminisztratív átvételt kell tartani. A gépkönyvezési lehetőség időpontját úgy kell meghatározni, hogy az a technikai átvételi időpont előtt legyen.

    Az 1. OB futam esetében a gépkönyvezést, az edzést megelőző napon, a 2. és további OB futamok esetén lehetőség szerint az előző napon - a gépkönyvezendő autók számának figyelembe vételével - kell megtartani!

    A versenyző kizárás terhe mellett köteles a technikai és adminisztratív átvétel megkezdése előtt a technikai gépátvétel vezetőjének minden olyan fontosabb műszaki változást jelenteni, amely a gépkönyvezési állapottól eltér /pl. fődarab cserék, futómű-, fékrendszer- vagy váz átalakítás, stb./

    A kiirt gépátvételi időpont vége után még 1 óráig a versenygépet 5.000,-Ft pénzbüntetés mellett lehet átvenni. Nagyobb késés esetén az átvételről vagy át nem vételről, vagy nagyobb pénzbüntetés melletti átvételről a verseny felügyelője /testülete/ dönt, de a büntetés megfizetése kötelező.

    Azok a versenyzők, akik az előirt időben az átvételeken nem jelennek meg, nem vehetnek részt az edzésen és versenyen.

    6.7. Betétprogramok

    A rendező az OB versenyének hivatalos időtartamára csak olyan betétprogramokat szervezhet, amelyeket az ACB előzetesen jóváhagyott. Az ACB “Hobby kategória” néven felhatalmazást ad a rendezőknek a betétfutamok szervezésére. Az itt induló autóknak meg kell felelni az AC II. osztályú kupa sorozat technikai előírásainak.

    A betétprogramok leírását és időtervét a versenykiírással azonos időben kell az ACB-nak jóváhagyásra megküldeni.

    6.8. Zászlójelzések

    A zászlójelzéseknek meg kell felelniük a Kódex "H" függelékében foglaltaknak, a következő kivételekkel:

    - a sárga zászlót egy ponton mutatják be közvetlen a baleset/akadály előtt. A zászló bemutatása után a versenyzők addig nem előzhetnek, amíg teljesen el nem hagyták annak a balesetnek/akadálynak a helyszínét, ami miatt a zászlót bemutatták és ebben az esetben nem kerül sor a zöld zászló bemutatására.

    - piros, fekete-fehér és fekete zászlók: ezek bemutatásáról általában a versenyigazgató dönt.

    A fekete zászlót egy 80x60cm-es fluoreszkáló táblával együtt kell bemutatni, melyen a “Black Flag”felirat és a versenyző rajtszáma van feltüntetve.

    Amennyiben a fekete zászlót a selejtező futamok alatt mutatják be, a versenyzőnek azonnal a depóba kell hajtania.Ha a fekete zászlót a döntő futamok alatt mutatják be, a versenyzőnek a “Parc Fermé”-be kell hajtania.

    7. A BAJNOKSÁG VERSENYEINEK LEBONYOLÍTÁSA

    A versenyek egy- ill. kétnaposak lehetnek. A gépátvétel és az edzés, valamint a verseny időpontjának meghatározása a rendező egyesület joga, azonban az ACB a 4. sz mellékletben javaslatot tesz a lebonyolítás időtervére vonatkozóan.

    7.1. Edzés

    Két hivatalos mért edzés biztosítása kötelező. A Zóna versenyekkel együtt bonyolított OB futamokon a szabadedzés lehetősége kötelező, a többi versenyen ajánlott. Az edzésfutamokon létszámtól függően 4-6 autó lehet egyszerre a pályán, a hirdetőtáblára kifüggesztett besorolás szerint, a táv 5 kör.

    A két edzés legjobb körideje határozza meg a versenyző első futambeli rajtpozícióját.

    Mindegyik versenyzőnek kötelező legalább 1 mért kört teljesíteni az edzések során.

    Ennek nem teljesítése esetén a versenyző nem indulhat a versenyen! A különböző divíziók autói nem futhatnak együtt.

    A verseny előtt valamennyi versenyzőnek kötelező részt vennie a versenyzői eligazításon, a részvételt a jelenléti ív aláírásával is igazolni kell.

    Távolmaradás esetén 2.000,-Ft büntetést kell befizetni az ACB részére.

    Egynapos verseny esetén a délelőtti edzés befejezése és a verseny kezdete között legalább 1/2 órás pihenőt kell biztosítani. Ha a verseny kétnapos, úgy a második napon a versenyt megelőzően a versenybe, ill. az előfutamokba jutottak részére, nem kötelezően - max. 3 körös - szabad edzési lehetőséget célszerű biztosítani.

    Az edzés ill. a verseny nem lehet olyan délutáni időpontra beállítva, amely a látási viszonyokat a késői befejezés miatt zavarhatja.

    7.2. Futamok

    Az elő- és a döntő futamok körszáma a pálya hosszától függően kerül megállapításra, de az előfutamok távjának 3-5 km közé kell esni, és 5-7 km közé a döntő futamoknak. (általában: előfutam 5-6 kör; döntő 7-8 kör).

    Selejtezők és döntők általános szabályai

    Amennyiben egy géposztályon belül az indulók száma 11-től 20 indulóig van, úgy a géposztályban az egyes selejtező csoportokat két felé, ha 21 és 30 között, akkor 3 felé kell osztani.

    A DIV 1-ben a 2 kerék és 4 kerék hajtású autók együtt futnak.

    Az "A" selejtezőbe a besorolás az edzés eredmény alapján történik. A "B" selejtezőkbe az "A" helyezései alapján, míg a "C"-be a "B" helyezései alapján sorolják a versenyzőket.

    A selejtezők és a döntők rajtrácsai 10 autóból állnak, 4 sorban, 3-2-3-2 alakzatban. A legjobb versenyző választja meg a pole pozíciót. A második legjobb választhat a fennmaradó helyek között stb. Ez a választási lehetőség a 2., 3., és 4. sorra is vonatkozik, de sort változtatni nem lehet.

    A rajtrács helyeket a földön kell jelölni. A soroknak min. 8m távolságra kell lenniük. (Lásd! 6.sz.mellékletet.)

    Selejtezők

    Az OB versenyeken a kategóriák lebonyolítása rotáció szerint cserélődnek. Minden géposztályban három selejtezőnek kell lennie.

    A selejtezők összetételét az alábbiak szerint kell meghatározni:

    Az edzés és a selejtező futamok után elkészítik a versenyzők listáját, az elsőtől az utolsó helyezettig. Ez a következő besorolás alapja.

    Az indulókat max 1 autónyi különbséggel, lehetőleg azonos számú csoportokra kell osztani. Egy csoportban a max. indulók száma 10 lehet.

    A versenyzők a következőképpen kvalifikálják magukat a futamokba:

    Ha egy géposztályban pl. 3 futam van, az első versenyzőé a pole pozíció az első futamban, a másodiké a pole pozíció a második futamban, a harmadik versenyzőé a harmadik futamban. A negyedik versenyzőé a második hely az első futamban, az ötödiké a második hely a második futamban, stb., az utolsó versenyzőig.(Lásd! 5.sz.melléklet)

    A meg nem jelent autó helye üresen marad. A rajtrácsot fel kell tüntetni a hivatalos hirdető táblán, legalább 30 perccel a selejtező futam rajtja előtt.

    Minden futamban, a versenyzőket a teljesített körök száma alapján értékelik. Azoknál a versenyzőknél, akik azonos számú kört teljesítettek, a célvonalon történő áthaladási idő a döntő. Az első helyezett versenyző 1 pontot, a második 2 pontot, a harmadik 3 pontot kap stb., ha legalább 1 teljes kört megtettek. Azok a versenyzők, akik rajtolnak, de nem teljesítenek egy teljes kört, 12 pontot kapnak. (Rajtolni" azt jelenti, hogy az autó megjelenik a rajtrácson versenykész állapotban, és saját motorerejéből, külső segítség nélkül rajtol). Azok a versenyzők, akik nem rajtolnak, vagy nem állnak rajthoz, nem értékelhetők.

    Csak azok a versenyzők indulhatnak az "A" és "B" döntőkben, akik 2 futamot értékelhetően teljesítettek.

    Döntők

    A besorolását a selejtező futamok végén állítják fel, a két legjobb eredmény helyezési pontjai alapján. Azonos pont esetén, a kieső harmadik eredményt a körszámok alapján veszik figyelembe. Ha még mindig azonosság áll fenn, akkor bármely futam leggyorsabb ideje a döntő.

    Lesz egy "A" döntő az első 10 helyezettel, illetve, ha több, mint 14 autó kvalifikálta magát egy géposztályban, akkor "A" és "B" döntő van. Ebben az esetben, az első 8 indul az "A" döntőben, a többiek pedig a "B" döntőben. A "B" döntő első két helyezettje bejut az "A" döntőbe.

    A döntő futamokban egy kört sem teljesítő, valamint a döntőben rajthoz nem álló, vagy el nem rajtoló versenyző az adott döntő futam utolsó helyéért járó pontot kapja. Ha két vagy több versenyző van aki képtelen elindulni, akkor az előfutamokban elért besorolásuk alapján kell sorrendjüket megállapítani. Mindezek a Parc Fermé szabályok betartása mellett érvényesek.

    A döntő futamból kizárt versenyző az utolsó helyért járó pontot kapja, az indulók létszámától függően, megelőzve azon versenyzőket, akik nem rajtoltak el.

    A zóna trófea versennyel együtt megrendezett OB futamokon a döntőbe be nem jutott versenyzők, helyosztó futamon vesznek részt, s az ebben elért eredményük alapján kapják az OB bajnoki pontjaikat.

    7.3. Döntő futamok

    A végső sorrendet a döntőben elért eredmény adja.

    A döntő futam/ok/ résztvevői kötelesek - a leintés után - a rendezők által kijelölt és biztosított Parc Fermé területre elhelyezni autóikat /az I-III. helyezettek a tiszteletkör után/. A Parc Fermé időtartamát a verseny vezetőbírója határozza meg.

    Ha valamelyik versenyző nem áll rajthoz a döntőben, a Parc Fermébe állás akkor is kötelező!

    7.4. Rajtfelállás, rajt

    A rajtfelállási sorrend megállapítása az előfutamokra a 7.2. pontban leírtak alapján történik.

    A döntő rajtfelállása az előfutamokban elért eredmény alapján történik.

    7.4.1. A géptároló helyről a megfelelő sorrendben egyenként kell a rajtvonalra beengedni a versenyzőket. A rajthoz bevonuló versenyzők a szerelőket a versenyautón nem szállíthatják.

    Szükség esetén a vezetőbíró a rajtrácson álló mezőnynek az előfutamokban is próbakörre adhat engedélyt.

    A rajthoz felállt versenyzőknek jól láthatóan - táblán - be kell mutatni, hogy hány körös a futam távja.

    7.4.2. Az indítás fényjelző készülékkel vagy zászlóval történhet.

    A fényjelző készülék működése: a rajt előtti 10 másodpercet táblán mutatják be a versenyzőknek, kb. 10 mp múlva felvillan a piros lámpa.

    A rajt pillanatát a piros, felvillanó lámpa kialvása jelzi.

    Zászlós indításnál az indítójel megadása - a zászló lecsapása - előtt táblán be kell mutatni az utolsó 10 mp-et.

    7.4.3. Hibás rajt esetén a vezetőbíró új rajtot rendel el.

    Ha egy versenyző másodszor is hibásan rajtol, kizárják az adott futamból, de megelőzi azokat, akik nem rajtoltak el.

    A rajt visszaintése - a vezetőbíró rádión történő utasításával és a rajthelynél feltartott piros zászló jelzésével egy időben - az összes pályaellenőri pontokon a piros zászló bemutatásával történik.

    A kizárt ill. kiállni nem tudó versenyző helyét üresen kell hagyni.

    7.4.4. Ha a rajtolás előtt valamelyik versenyzőnek leállt a motorja, vagy bármely okból nem tud elrajtolni és ezt karfelemeléssel jelzi, további 1-1 perc, de összesen max. 2 perc engedélyezhető. Ebben az esetben 1 szerelő segíthet a rajtrácson, kivétel az üzemanyag utántöltése.

    A futam folyamán a célvonalnál az élen haladó versenyzőtől kezdve folyamatosan be kell mutatni mindegyik versenyzőnek, hogy a futam távjából még hány kör van hátra.

    7.4.5. Egyéb előírások

    A verseny /edzés/ közben a pálya bármilyen okból történő elhagyása esetén:

  • Kivéve:
  • Menetiránnyal szemben tartósan haladni kizárás terhe mellett tilos!

    A menetirány betartása a vontató és karbantartó járművekre is kötelező, ezért a rendezőnek kötelessége ezen járművek vezetőit erről felelősséggel kioktatni.

    Idegen segítség igénybevétele kizárás terhe mellett tilos. A járművet a versenyzőn és a hivatalos sportbírón kívül senki sem érintheti.

    A gépkocsival a célvonalon értékelhetően áthaladni csak saját erővel lehet. Tilos a járművet a pályán tolni. A vezetőbírónak jogában áll a szándékosnak ítélt ütközés vagy egyéb szabálytalan magatartás esetén az utolsó figyelmeztetés zászlójelzését vagy a szabálytalanság mértékétől függően az azonnali kizárást alkalmazni. Továbbá jogában áll a versenyzőt, társait, nézőket és ezek biztonságát veszélyeztető mértékben megrongálódott versenyautót, a depóba irányítani.

    A versenybirok zászlójelzéseinek figyelembevétele, minden versenyző részére, kizárás terhe mellett kötelező!

    Verseny közben a bukósisak levétele az adott futam folytatását nem teszi lehetővé.

    A versenyző köteles biztonságos helyen, a verseny gépkocsi közelében maradni.

    A verseny vezetőbírójának előre nem látható és bekövetkezett okok esetén jogában áll:

    A futam leinthető vagy elhalasztható /megszakítható/, ha a pályát reálisan teljesíteni nem lehet, vagy időjárási helyzet /pl. villámlás/, egyéb esemény /pl. baleset/ közvetlen veszélyt jelenthet.

    Abban az esetben, ha a futam leállítása a táv 75%-nak teljesítése után történik, úgy a futamot értékelni kell.

    Piros zászlóval leállított futam a vezetőbíró döntése alapján megismételhető.

    Ha baleset miatt kell a futamot leállítani, az új rajt felállásnál előnyben kell részesíteni azokat a versenyzőket, akik elrajtoltak, azokkal szemben, akik nem rajtoltak el.

    Egy baleset miatt leállított, megismételt futamra az időtervben következő futam után kerül sor.

    A futam/ok/ elhalasztását vagy a körszámok megváltoztatását a résztvevő nevezők vezetőivel időben közölni kell.

    Abban az esetben, ha a teljes verseny elmarad a versennyel kapcsolatos összes döntés és értékelés az ACB véleménye és/vagy döntése alapján történik.

    7.5. Leintés

    A futamokat leintik, amikor az élen haladó versenyző áthalad a célvonalon, a futamra előírt táv /körszám/ megtétele után.

    Ezután a célvonalon áthaladó valamennyi versenyző leintésre kerül, függetlenül az általuk megtett körszámtól.

    A verseny leállítása a felügyelők többségi szavazata alapján történik, vagy a versenyigazgató döntése alapján.

    A verseny leállítására használt jelzések a következők lehetnek:

    Ha a verseny végét jelző jelet előbb alkalmazzák, mielőtt az élen lévő autó teljesítené az előírt körszámot, a felügyelők elrendelhetik az újraindítást. Ha a verseny végét jelző jel késik (több kört futnak az előírtnál), az értékelést a kiírás szerinti körszám alapján és az akkori sorrendben kell elvégezni, kivéve, ha a versenykiírásban más szerepel.

    A leintés után elvonuló versenyzők a szerelőket a versenyautón nem szállíthatják.

    A tiszteletkör alatt a verseny gépkocsit csak a versenyző vezetheti, és azon más személy nem tartózkodhat.

    7.6. Park Fermé

    A döntőkbe bejutott versenyzők számára kötelező a Park Fermé-be állás.

    Azt a versenyzőt, aki a leintés után a legrövidebb időn belül nem áll be a Park Fermé-be /kivétel tiszteletkört futók, és a "B" döntőből az "A" döntőbe felkerülő versenyzők/, kizárják a versenyből. A döntőből kizárt versenyző részére is kötelező a Parc Fermé (fekete zászló esetében is)

    Amennyiben a Park Fermé területe a rendezvényen résztvevő különböző divíziók és géposztályok versenyautóinak közös, a Park Fermé csak az utolsó futamot követő óvási határidő lejárta után oldható fel.

    7.7. A versenyek értékelése

    Minden futam az első helyezett célvonalon történt áthaladása és leintése után 2 perc elteltével lezárul.

    A versenyben részt vevő összes versenyző, DIV 1-ben abszolút és 2 kerék hajtás szerint, DIV 3-ban géposztályonként értékelésre kerül.

    A DIV 1-ben a meghajtás szerinti díjazás csak akkor áll fenn, ha a 2 kerék hajtású csoportban az indulók száma eléri, vagy meghaladja az 5 főt! Kevesebb induló esetén csak abszolút értékelés van.

    7.7.1. Az értékelés menete

    Egyes futamokban azok kerülnek értékelésre befutási sorrendben, akik az előirt távot teljesítették.

    Körhátrányba került ill. a futamot be nem fejező versenyzők között a teljesített körök száma, ha ez azonos a rövidebb idő dönt.

    Az egy kört sem teljesítő versenyző az adott futam utolsó helyezettje.

    Ha az új rajtnál egy vagy több versenyző nem tud rajthoz állni, akkor értékelésüket annak alapján kell elvégezni, hogy rajtoltak, de egy kört sem teljesítettek.

    Az előfutamok eredményei alapján, a döntőbe nem került versenyzők is kapnak bajnoki pontokat, amennyiben az előfutamokat értékelhetően fejezték be.

    Bajnoki pontot a versenyzők az alábbiak szerint kapnak:

    1. helyezett: 20 pont 9. helyezett: 8 pont
    2. helyezett: 17 pont 10. helyezett: 7 pont
    3. helyezett: 15 pont 11. helyezett: 6 pont
    4. helyezett: 13 pont 12. helyezett: 5 pont
    5. helyezett: 12 pont 13. helyezett: 4 pont
    6. helyezett: 11 pont 14. helyezett: 3 pont
    7. helyezett: 10 pont 15. helyezett: 2 pont
    8. helyezett: 9 pont 16-18. helyezett: 1 pont

    7.7.2. A bajnoki csapatverseny értékelése

    Az egyes csapatok által szerzett pont a két legjobb csapattag géposztály abszolút sorrendben elért helyezési számainak összege.

    Egy-egy bajnoki futamon a csapatverseny csak akkor kerül értékelésre, ha legalább három csapat nevezett.

    A csapatok az alábbiak szerint kapnak bajnoki pontot:

    1. helyezett 9 pont
    2. helyezett 6 pont
    3. helyezett 4 pont
    4. helyezett 3 pont
    5. helyezett 2 pont
    6. helyezett 1 pont

    A csapatverseny győztese a legkevesebb pontot szerzett csapat, a többiek növekvő sorrendben következnek.

    Holtverseny esetén a csapat harmadik tagjának jobb eredménye, majd a csapattagok több jobb eredménye számit.

    7.8. Eredménykifüggesztés, óvás

    A rendezőnek a versenykiírásban ismertetni kell, hogy az ideiglenes eredménylistát mikor és hol függesztik ki. Az ideiglenes eredménylista kifüggesztésétől számítva 30 perc az óvási idő.

    Az értékelés ill. szabálytalanság elleni óvást a SZK-ben leírtak szerint lehet benyújtani.

    A technikai óvásokra is a SZK-ben leírtak az irányadók.

    Technikai óvást a technikai átvételtől az óvási idő lejártáig lehet benyújtani.

    A nevezők, ha a verseny során /futamokon/ szabálytalanság történik, az ezzel kapcsolatos észrevételeiket az eset után azonnal leadhatják írásban.

    A versenyzőket a verseny tartama alatt csak a nevező, vagy meghatalmazottja képviselheti. A versenyző saját személyében, észrevétele vagy óvása ügyében nem járhat el.

    Minden óvást írásban, nevezői aláírással és az óvási díj egyidejű befizetésével lehet megtenni.

    Amennyiben az óvott eseményről videó felvétel áll rendelkezésre, a felügyelő(k)nek jogában áll a döntés meghozatalában azt felhasználni.

    Az óvási díj:

     

    7.9. A versenyek díjazása

    A versenykiírásban a rendező egyesület köteles meghatározni a tiszteletdíjazás formáját.

    A DIV 1.-ben abszolút ill. 2 kerék hajtású autók, a DIV 3. géposztályok és a csapat, 1-3. helyezettjének díjazása kötelező a verseny rangjához illő tiszteletdíjakkal.

    A DIV 1-ben a meghajtás szerinti díjazás csak akkor áll fenn, ha a 2 kerék hajtású csoportban az indulók száma eléri, vagy meghaladja az 5 főt! Kevesebb induló esetén csak abszolút díjazás van.

    Összevont OB és Zóna verseny rendezése esetén a rendezőnek mindkét eseményt külön-külön díjaznia kell.

    A zóna díjazásnál DIV 1-ben csak abszolút díjazás van!

    A rendező a résztvevőknek pénzdíjazást is kiírhat.

    A verseny rendezője lehetőség szerint gondoskodjon arról, hogy az első három helyezett babérkoszorú díjazásban is részesüljön.

    A verseny díjkiosztóját az utolsó futam győztes versenyzőjének leintése után 15 percen belül le kell bonyolítani kivéve, ha bármelyik nevező - 3 percen belül - szóban óvási szándékot jelent be!

    7.10. Egyéb előírások

    A verseny rendezője köteles a verseny után az értékelőktől kapott hivatalos eredménylistát sokszorosítani és legkésőbb 48 órán belül elküldeni az:

    Zóna Trófea futam esetén a rendező köteles, vagy a verseny befejeztével, vagy az azt követő 10 napon belül a résztvevő külföldi versenyzőknek a vonatkozó Zóna Trófea eredményeket megküldeni.

    8. AZ ÉVES BAJNOKSÁG ÉRTÉKELÉSE

    Az egyes OB versenyeken szerzett pontok alapján történik.

    8.1. A DIV 1. értékelése

    A DIV 1. géposztály értékelésben legtöbb pontot szerzett versenyző a Magyar Köztársaság Autocross Bajnoka a DIV 1-ben, illetve DIV 1. 2 kerék hajtású csoportban.

    8.2. DIV 3. És DIV 3A géposztály értékelés

    A géposztály értékelésben a legtöbb pontot szerzett versenyző a Magyar Köztársaság Autocross Bajnoka DIV 3. ,illetve a DIV 3A kategóriában címet nyeri el.

    8.3. Egyéb

    Ha valamelyik divízióban, géposztályban ill. csoportban 5 főnél kevesebb versenyző indul a versenyek 50%-án, a legtöbb pontot szerzett versenyző a “Magyar Köztársaság Legeredményesebb Autocross Versenyzője” címet nyeri el az adott divízióban ill. géposztályban vagy csoportban.

    Holtverseny esetén a több jobb helyezés számít. Amennyiben a holtverseny továbbra is fennáll, a versenyzők azonos helyezettek.

    /Ha a holtverseny díjazott helyen áll fenn, külön-külön kapnak tiszteletdíjat a versenyzők és az összeadott pénzdíjat megosztják közöttük/.

    A bajnokság értékelése az összes verseny figyelembevételével történik.

    8.4. Csapatverseny értékelése

    A csapatsorrend megállapítása az Országos Bajnokság versenyein szerzett csapatbajnoki pontok összesítése alapján történik.

    A legtöbb pontot szerzett csapat az első. Pontegyenlőség esetén az egyéni holtversenyre érvényes szabályokat kell alkalmazni.

    Az éves értékelésben az első helyen végzett csapat elnyeri a Magyar Köztársaság Autocross Csapatbajnoka címet.

    A csapatbajnokságban legalább öt induló csapat szükséges az 1-3. helyezés kiadásához, kevesebb induló esetén a díjak száma arányosan csökken (4 induló: 1-2 helyezett; 3 induló: csak 1. helyezett, ennél kevesebb induló esetén a csapatverseny nem kerül kiértékelésre).

    9. AZ ÉVES BAJNOKSÁG DÍJAZÁSA

    Tiszteletdíjazás:

     

    10. AUTOCROSS Junior Országos Bajnokság

    AUTOCROSS JUNIOR ORSZÁGOS BAJNOKSÁG

    2003. ÉVI KIÍRÁSA

     

    1. ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK

    1.1. Az MNASZ 2003.évre az egyéni junior versenyzők részére kiírja a Junior Országos Bajnokságot /JOB/

    1.2. A Junior OB-ban géposztály beosztás nincs.

    1.3. Megegyezik az OBSZ-ban leírtakkal.

     

    2. RÉSZTVEVŐK

    Részt vehetnek a szakág által, a minimum vizsgát követően kiadott AUTOCROSS UTÁNPÓTLÁS -”UC”- licenccel rendelkező versenyzők.

    Ez a licenc más szakágban való versenyzésre nem jogosít.

    Versenyzők: versenyző lehet az a 10-18 életév közötti fiatal, aki alkalmasságát a szakág által kijelölt szakemberek előtt bizonyította, amit jegyzőkönyvbe foglaltak.

    16. életévtől lehetőség van a felnőtt géposztályban való indulásra.

    A 11. év alatti versenyzők a Zóna Trófea versenyében nem értékelhetők, illetve külföldön nem indulhatnak.

    A korhatár elbírálásánál a betöltés éve a mérvadó.

    A minimumvizsga díja: díjtáblázat.

    A Junior OB-ban indulók az MNASZ Technikai Bizottsága által kiállított gépkönyvvel rendelkező cross-autoval állhatnak rajthoz.

    3. VERSENYJÁRMŰVEK

    A gépkocsinak és a versenyruházatnak meg kell felelni az alábbi technikai előírásoknak.

    3.1. Általános előírások

    A gépkocsiknak meg kell felelni az FIA J függelék 279 pontjában leírtaknak a 3.2.pont alatti módosításokkal.

    A versenyzők gépkocsijukkal, versenyruházatukkal és bukósisakjukkal az érvényes technikai jóváhagyás megszerzése érdekében az előirt időpontok valamelyikén, vagy a versenyek előtti technikai és adminisztratív átvételt megelőző átvételi lehetőségen kell, hogy megjelenjenek.

    Gépkönyvezésre egy nap csak egyszer lehet megjelenni. A gépkönyvezésen továbbra is bejelölik ill. érvényesítik a váz és motorszámokat.

     

    3.2. Speciális előírások

    A JOB-ban résztvevő járművekre az MNASZ Technikai Bizottsággal előzetesen egyeztetett előírások vonatkoznak az alábbi kiegészítésekkel:

    4. JUNIOR OB VERSENYEK

    Az AUTOCROSS Országos Bajnoki eseményekkel egy időben.

    5. VERSENYPÁLYÁK, OBSZ szerint.

    6. A VERSENYEK ÁLTALÁNOS RENDEZÉSI FELTÉTELEI

    OBSZ szerint.

    6.1. Nevezés és biztosítás

    A versenykiíráshoz csatolt nevezési ívet írógéppel vagy nyomtatott betűkkel, pontosan kitöltve, a versenyző aláírásával, valamint az egyesületi bélyegző lenyomatával és az SE elnök vagy szakosztályvezető aláírásával ellátva kell a verseny rendezőjének postán a megadott nevezési határidő lejártáig visszaküldeni.

    Amennyiben a rendező a biztosítási díjat a versenyen résztvevőkkel kívánja befizettetni, úgy annak összegét a versenykiírásnak tartalmaznia kell. S azt a versenyre nevezőknek, a rendező részére be kell fizessék.

    A Junior OB-ban versenyzőknek a nevezési díj: 5000,-Ft

     

    6.2. Hivatalos jelzések, reklámok

    Megegyezik az OBSz-ben leírtakkal (6.4. DIV 3. előírásai)

    6.3. Gépkönyvezés, technikai és adminisztratív átvétel

    Helyét és idejét a versenykiírás tartalmazza.

    A versenyző kizárás terhe mellett köteles a technikai és adminisztratív átvétel megkezdése előtt a technikai gépátvétel vezetőjének minden olyan fontosabb műszaki változást jelenteni, amely a technikai jóváhagyási állapottól eltér /pl. fődarab cserék, futómű átalakítás, fékrendszer vagy váz átalakítás, stb./

    7. Junior OB VERSENYEK LEBONYOLÍTÁSA, OBSZ 7. pont szerint.

    7.1. Futamok

    Megegyezik az OBSz-ben leírtakkal.

    A futamok távja 3-4000m, a döntők távja 4-5000 m.

    Pontozás az OBSz 7.7.1. pont szerint.

    7.2. A versenyek díjazása

    A Junior OB 1-3. helyezettjének díjazása a verseny rangjához illő tiszteletdíjakkal történik.

    8. A JUNIOR OB ÉRTÉKELÉSE

    Az egyes versenyeken szerzett pontok alapján történik. A Junior OB-ban I. helyezést szerzett versenyző a Magyar Köztársaság Junior Autocross Bajnoka címet nyeri el.

    Holtverseny esetén a több jobb helyezés számít. Amennyiben a holtverseny továbbra is fennáll, a versenyzők azonos helyezettek.

    /Ha a holtverseny díjazott helyen áll fenn, külön-külön kapnak tiszteletdíjat a versenyzők, és az összeadott pénzdíjat megosztják közöttük/.

    A bajnokság értékelése az összes verseny figyelembevételével történik.

     

    9. AZ ÉVES DÍJAZÁS

    Tiszteletdíjazás: 1-3. helyezett részére.

    A JOB-ban az 1-3. helyezés akkor kerül kiadásra, ha a versenyek legalább 75%-án min. 5 induló van. Kevesebb induló esetén a kiadásra kerülő díjak száma arányosan csökken. /4 induló: 1-2 hely, 3 induló: csak 1.hely, ez alatt nem kerül díjazásra/

    11. AUTOCROSS DIV 1/F kategória MNASZ KUPA kiírása

     

    1. ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK

    1.1. Az MNASZ 2003.évre az egyéni versenyzők részére kiírja a DIV 1/F kategória MNASZ KUPA versenyét.

    1.2. A DIV 1/F kategóriá -ban géposztály beosztás nincs.

    2. RÉSZTVEVŐK

    A versenyeken AUTOCROSS jelölésű 2003-ra érvényes, CII., licenccel rendelkező versenyzők indulhatnak.

    Versenyző lehet, aki a 16. életévét betöltötte, és jogosítvánnyal rendelkezik ill. ha nem, akkor alkalmasságát, a szakág által kijelölt szakemberek előtt bizonyította, amit jegyzőkönyvbe foglaltak.

    A licenc kiadásának feltétele a minimumvizsga letétele, vagy a szakágban 2002-ben érvényes licenccel rendelkezés. A minimumvizsga díja: külön főtitkári körlevélként megjelenő díjtáblázat tartalmazza, a továbbiakban: díjtáblázat

    3. VERSENYJÁRMŰVEK

    A gépkocsinak és a versenyruházatnak meg kell felelni az alábbi technikai előírásoknak:

    3.1. Általános előírások

    DIV 1/F

    Részt vehetnek az “A”, “N”, “H”, “B” csoportba tartozó, érvényes vagy lejárt homologizációval rendelkező, illetve homologizációval nem rendelkező gépkocsik melyek hengerűrtartalma maximum 1600cm3, két kerékhajtásúak és turbófeltöltő nélküliek. Megfelelnek a DIV 1, illetve H csoport előírásainak az alábbi kiegészítésekkel.

    A versenyzők gépkocsijukkal, versenyruházatukkal és bukósisakjukkal az érvényes technikai jóváhagyás megszerzése érdekében az előirt időpontok valamelyikén, vagy a versenyek előtti technikai és adminisztratív átvételt megelőző átvételi lehetőségen kell, hogy megjelenjenek.

    Gépkönyvezésre egy nap csak egyszer lehet megjelenni. A gépkönyvezésen továbbra is bejelölik ill. érvényesítik a váz és motorszámokat.

     

    3.2. Speciális előírások

    A DIV 1/F-ben résztvevő járművekre az MNASZ Technikai Bizottsággal előzetesen egyeztetett előírások vonatkoznak az alábbi kiegészítésekkel:

    Ruházat:

    Ajánlott FIA homologizációval vagy lejárt homologizációval rendelkező bukósisak használata, de elfogadott az E jelű sisak is.

    FIA homológ tűzálló overál viselése ajánlott, de kötelező legalább zárt lángálló overál viselése.

    Kesztyű és zárt magas szárú cipő viselése kötelező.

    FIA homológ tűzálló maszk viselése kötelező.

    Motor:

    Típusa szabadon választható de az eredeti motortérben kell elhelyezni.

    Minimális tömeg:

    Versenyautók minimális tömege a hengerűrtartalom függvényében.

     

    Vezetőülés:

    Ajánlott az FIA által homologizált ülés használata, de elfogadott a lejárt homológ ülés használata illetve a homológ autókhoz eredetileg gyártott ülés, amennyiben a beszerelése megfelel az FIA J fügelék 279 cikkely 2. 3 pontjában leírtaknak. Más típusú versenycélra gyártott ülés használata engedélyezet, ha a gépátvételkor azt megfelelőnek találják a gépátvevők.

    Biztonsági öv:

    Minden versenyautót FIA által homologizált vagy lejárt homologizációjú, legalább 4 pontos biztonsági övvel kell felszerelni, melyeknek a vállpántjai különálló rögzítési ponttal rendelkeznek.

     

    3.2. DIV 1/F MNASZ KUPA VERSENYEK

    Az AUTOCROSS Országos Bajnoki eseményekkel egy időben.

    4. VERSENYPÁLYÁK, OBSZ szerint.

    5. A VERSENYEK ÁLTALÁNOS RENDEZÉSI FELTÉTELEI

    OBSZ szerint.

    6. NEVEZÉS ÉS BIZTOSÍTÁS

    A versenykiíráshoz csatolt nevezési ívet írógéppel vagy nyomtatott betűkkel, pontosan kitöltve, a versenyző aláírásával, valamint az egyesületi bélyegző lenyomatával és az SE elnök vagy szakosztályvezető aláírásával ellátva kell a verseny rendezőjének postán a megadott nevezési határidő lejártáig visszaküldeni.

    Amennyiben a rendező a biztosítási díjat a versenyen résztvevőkkel kívánja befizettetni, úgy annak összegét a versenykiírásnak tartalmaznia kell. S azt a versenyre nevezőknek, a rendező részére be kell fizessék.

    A DIV 1/F MNASZ KUPA versenyzőknek a nevezési díj: 10000,-Ft

    7. HIVATALOS JELZÉSEK, REKLÁMOK

    Megegyezik az OBSz-ben leírtakkal (6.4.)

    8. GÉPKÖNYVEZÉS, ADMINISZTRATÍV ÉS TECHNIKAI ÁTVÉTEL

    Helyét és idejét a versenykiírás tartalmazza.

    A versenyző kizárás terhe mellett köteles a technikai és adminisztratív átvétel megkezdése előtt a technikai gépátvétel vezetőjének minden olyan fontosabb műszaki változást jelenteni, amely a technikai jóváhagyási állapottól eltér /pl. fődarab cserék, futómű átalakítás, fékrendszer vagy váz átalakítás, stb./

     

    9. A DIV 1/F MNASZ KUPA versenyek LEBONYOLÍTÁSA, OBSZ 7. pont szerint.

    9.1. Futamok

    Megegyezik az OBSz-ben leírtakkal.

    A futamok távja 3-5000m, a döntők távja 5-7000 m.

    Pontozás az OBSz 7.7.1. pont szerint.

     

    9.2. A versenyek díjazása

    A A DIV 1/F MNASZ KUPA 1-3. helyezettjének díjazása a verseny rangjához illő tiszteletdíjakkal történik.

    10. A DIV 1/F MNASZ KUPA értékelése

    Az egyes versenyeken szerzett pontok alapján történik. A DIV 1/F MNASZ KUPA I. helyezést szerzett versenyző a Magyar Köztársaság DIV 1/F MNASZ KUPA győztese címet nyeri el.

    Holtverseny esetén a több jobb helyezés számít. Amennyiben a holtverseny továbbra is fennáll, a versenyzők azonos helyezettek.

    /Ha a holtverseny díjazott helyen áll fenn, külön-külön kapnak tiszteletdíjat a versenyzők, és az összeadott pénzdíjat megosztják közöttük/.

    A kupasorozat értékelése az összes verseny figyelembevételével történik.

     

    11. AZ ÉVES DÍJAZÁS

    Tiszteletdíjazás: 1-3. helyezett részére.

    A DIV 1/F MNASZ KUPA – ban 1-3. helyezés akkor kerül kiadásra, ha a versenyek legalább 75%-án min. 5 induló van. Kevesebb induló esetén a kiadásra kerülő díjak száma arányosan csökken. /4 induló: 1-2 hely, 3 induló: csak 1.hely, ez alatt nem kerül díjazásra/

     

    Budapest, 2003. január 1.

    Botka Endre sk.

    Szakágvezető

     

     

     

    12. MELLÉKLETEK

    1. sz. Melléklet: Autocross versenykiírás minta

    AUTOCROSS versenykiírás

    A verseny neve: AUTOCROSS Országos Bajnokság ............……… futama

     

    /a(z)................................................................ kupáért/

     

    - helye: .......................………………… - ideje: 2003. ....................................

     

    A verseny rendezője: ...................................................................................

     

     

     

     

     

     

    Szervező Bizottság elnöke: ..............................................................

    A verseny tisztségviselői:

    Sportfelügyelő(k): ...................................................................

     

    Vezetőbíró: ...............................................................…….......

     

    Technikai gépátvétel vezető: ..................................................

     

    Értékelés vezető: ....................................................................

     

    Pályabírók vezetője: ................................................................

     

    Gépkönyvezés helye: ..............................................................

     

     

     

     

    Edzések:

     

    Versenyzők eligazításának helye: ..…………………………........

     

     

    Verseny kezdete: 2003. .........................óra.

     

    Döntők tervezett kezdési időpontja: ..............................óra

     

    Parc Fermé: a döntő futam leintése után ......................perc

     

    Ideiglenes eredménylista kifüggesztésének helye: ..............

     

     

    Óvási idő: 30 perc.

     

    Eredményhirdetés helye: .............................….....................

     

     

    Díjkiosztó helye: ................................................................

     

     

    A verseny résztvevői:

    Nevezés: a versenykiíráshoz csatolt nevezési ívet írógéppel, vagy nyomtatott nagybetűkkel pontosan kitöltve kell eljuttatni a nevező és a versenyző aláírásával, valamint nevező bélyegzőlenyomatával és megbízottjának aláírásával ellátva kell eljuttatni a verseny rendezőjének.

     

    Egyéni nevezési díj: ...................................Ft

     

    Csapatnevezési díj: ....................................Ft.

     

    Biztosítás: ...................................................Ft.

     

    Futamok távja:

     

    Előfutamok: ..............kör Döntők: .........................

     

    A verseny díjazása:

     

     

     

    Jogfenntartás és az indulók felelőssége:

    a rendező fenntartja magának azt a jogot, hogy a SzK megfelelő rendelkezéseit kivéve a jelen kiírás előírásait megváltoztassa.

    Ebben az esetben a bekövetkezett változásokról a résztvevőket dátummal ellátott, számozott végrehajtási utasítással tájékoztassák.

    A rendező fenntartja magának azt a jogot, hogy a versenyen résztvevő autókra ....... db reklámhordozót elhelyez. A résztvevők a nevezési ív aláírásával alávetik magukat a versenykiírás, a végrehajtási utasítás, valamint a FIA és az MNASZ vonatkozó előírásainak.

    Versenyzők a nevezési ív aláírásával kijelentik, hogy a rendezővel szemben kártérítési igényt nem támasztanak, ill. kártérítési igényükről lemondanak.

     

    Dátum: 2003. ..............................................

     

     

    Rendező aláírása, bélyegző lenyomata.

     

     

    Jóváhagyta:

    Az MNASZ AUTOCROSS Szakági Bizottsága .................. számon.

     

     

    Dátum, aláírás, bélyegzőlenyomat,

     

     

    2. sz. Melléklet: Pályalicenc

    PÁLYALICENC

    A pálya tulajdonosa: .....................................................................……

     

    A rendező büntetőjogi felelőssége tudatában kijelenti, hogy a pályán alkalmazott biztonsági berendezések megfelelnek az FIA előirásainak.

    Rendező aláírása rendező pecsét

     

    Érvényessége:

    Országos Bajnoki versenyek lebonyolítására: 2003. évben.

     

    Budapest, 2003. ...............................................

     

    MNASZ főtitkár

     

    3. sz. Melléklet: Nevezési lap

    AUTOCROSS ORSZÁGOS BAJNOKSÁG

    NEVEZÉSI LAP

    A verseny neve: ............................................................................................

    Helyszíne: ...................................................... Időpontja: .............................

    Rendező postacíme: ...................................

    Tel./ fax. : .........................................................

    Rajtszám: .................. DIV 3.* DIV 1.* Junior*

      Nevező: Versenyző:
    Név:    
    Cím:    
    Telefon:    
    Licenc száma    

     

    A nevező által megbízott képviselő neve: .....................................................

    A versenygépkocsi adatai:

    Gyártmány: Motor típusa:
    Űrtartalom: Hajtott kerekek száma:

    Alulírottak aláírásunkkal igazoljuk, hogy a MNASZ AUTOCROSS alapkiírásában és a versenykiírásban foglalt feltételeket, előírásokat megismertük, egyben kötelezzük magunkat, hogy az abban leírtak szerint járunk el a rendezvény teljes időtartama alatt.

    Ezen nevezési lapon megadott adatok a valóságnak megfelelnek és a nevezett gépkocsik megfelelnek az adott szabályokban leírtaknak.

    NEVEZŐ aláírása: Versenyző aláírása:

     

    4. sz. Melléklet: AC OB versenyeinek időtervei /ajánlás/

    1. Egynapos rendezvény:

    700- 730 Gépkönyvezés (csak a 2. versenytől kezdődően)

    730-1000 Adminisztratív és technikai gépátvétel

    1030-1200 Edzés

    1230 A versenyzők eligazítása

    1300- Előfutamok

    1600- Döntők

    1730 Díjkiosztó

    2. Kétnapos rendezvény:

    1. nap.

    1100-1130 Gépkönyvezés

    1130-1430 Adminisztratív és technikai gépátvétel (az első rendezvény idején a gépkönyvezéssel együtt)

    1500-1600 szabadedzés

    1600-1800 Időmérő edzés

    2. nap.

    900- 930 Szabadedzés

    1000 Versenyzői eligazítás

    1030 Előfutamok

    1400 Döntők

    1600 Díjkiosztó

    5. sz. Melléklet: AC OB besorolási rendje az edzésidők, illetve az előfutamok helyezései alapján

    10 indulóig:

    A, B, C futam

    1 2 3

  • 4 5
  • 6 7 8

    9 10

     

    11-20 indulóig

    A1, B1, C1 futam A2, B2, C2 futam

    1 3 5 2 4 6

    7 9 8 10

    11 13 15 12 14 16

    17 19 18 20

     

    21-30 indulóig

    A1, B1, C1 futam A2, B2, C2 futam A3, B3, C3 futam

    1 4 7 2 5 8 3 6 9

    10 13 11 14 12 15

    16 19 22 17 20 23 18 21 24

    25 28 26 29 27 30

     

    6.sz.melléklet: Rajtrács méretek